Eva en Amanda

RAAK DE JUISTE DOELGROEP

AMANDA EN EVA DELEN FACEBOOK TIPS
Amanda Lautenbach – Online Media Specialist | Projectmanager
Eva van der Niet – Content & Social Media Manager

Op de bank met Eva en Amanda. Voor onze Online Media Specialisten kent de digitale wereld geen geheimen, daar zorgen zij wel voor. Door bijvoorbeeld regelmatig een Facebook-workshop te volgen. Wat zij daar de laatste keer van opstaken? We ploffen neer en laten ons verrassen.

Facebook biedt jou als adverteerder vrij rechttoe rechtaan opties om, tussen alle 10,1 miljoen gebruikers, juist díe mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt. Met al die verschillende opties is het altijd even zoeken naar de juiste combinatie, daarom helpen wij je graag op weg met deze quick wins.

Lookalike audiences

Voor het bouwen van lookalike audiences grijpt men al snel naar de complete klantendatabase of het totale webbezoek. Deze groepen hebben interesse getoond in jouw merk, dus dat soort mensen wil je bereiken. Top, toch! Of niet..? Afhankelijk van je merk, product en de grootte van de groepen, loont het wellicht om te starten met lookalikes gebaseerd op highest-value customers in plaats van alle klanten. Dit zijn bijvoorbeeld de mensen die het meest recent een aankoop hebben gedaan, regelmatig herhaalaankopen doen of het grootste bedrag besteden. Ga op zoek naar de klanten die voor jou het meest waardevol zijn en maak van deze groep een lookalike audience. Blijkt deze doelgroep uitgeput of simpelweg te klein? Breid dan uit met iets minder relevante, maar nog steeds waardevolle, doelgroepen.

Optimalisatie

Draai je een conversiecampagne, maar zie je te weinig conversies? Zet dan een stap terug in de funnel en vul eerst deze laag. Bij het uitblijven van bijvoorbeeld Purchases kan dat Add to Cart zijn of, nog verder terug in de funnel, Complete Registration. Heeft je funnel maar weinig lagen, dan kun je er ook voor kiezen om te optimaliseren op View Content, dus sturen op het bezoeken van bepaalde belangrijke pagina’s. Iemand die op een productpagina doorklikt om de specificaties te bekijken van een bepaald model camera, laat tenslotte al een mate van interesse zien.

Narrow targeting

Voorkom extremely narrow targeting. Geef Facebook de ruimte om genoeg geschikte profielen te vinden. Hoe meer data Facebook tot zijn beschikking heeft, hoe beter het algoritme zijn werk kan doen. Gemiddeld heeft het algoritme 7 dagen nodig om te ‘leren’, mits het voldoende data tot zijn beschikking heeft.

Overlap in doelgroepen 

Facebook zorgt er zelf al voor dat binnen een campagne ad sets nooit met elkaar zullen concurreren. Overlap in de doelgroepen kan er echter wel voor zorgen dat Facebook besluit de lowest-performing ad set minder uit te leveren. En dat is zonde! Beperk daarom zoveel mogelijk de overlap (een overlap van maximaal 20% is het beste).

Geen landingspagina

Retargeting is een sterk onderdeel van elke campagne. Maar wat te doen wanneer je geen landingspagina tot je beschikking hebt? Geen probleem, Facebook biedt de volgende opties om profielen van bezoekers te kunnen bouwen: – Lead form – Full screen experience: Instant Experience (of Canvas ad) – Video – Engagement op Facebook of Instagram pagina

Creative fatigue

Je bent vast bekend met de term creative fatigue (of ad fatigue), wat voor kan komen wanneer dezelfde ads al enige tijd draaien. Maar hoe signaleer je dit? De frequency is hoog, de CTR daalt en de kosten stijgen. Een logische eerste stap is dan om creatives in je advertenties te wijzigen. Geeft dit nog steeds niet het gewenste resultaat, dan kan het zijn dat de doelgroep verzadigd is en wordt het tijd de doelgroep verder uit te breiden. Een gemakkelijke manier is om lookalike audiences van 1% naar 3% uit te breiden.

Natuurlijk is er veel meer te vertellen over Facebook targeting en is iedere campagne anders. Kom je er niet uit, dan denken wij graag met je mee. Mail naar: amanda.lautenbach@massmovement.nl of eva.van.der.niet@massmovement.nl

Foto: Amanda Lautenbach en Eva van der Niet
Fotografie: Nylo de Meijer