Merlijn Hoek

PODCASTS MET DUIDING EN ACHTERGROND

MERLIJN DEELT ZIJN 5 TIPS
Merlijn Hoek
Head of Strategy and Operations

Op de bank met Merlijn. Ons Head of Strategy and Operations blijft graag op de hoogte van wat er om hem heen gebeurt. Omdat hij veel onderweg is én goed kan luisteren, zet hij regelmatig zijn koptelefoon op voor een podcast. Maar wat zijn zijn favorieten? We ploffen neer en laten ons verrassen.

Om tot een top 5 van podcasts te komen, was niet makkelijk. Ik ben dan ook een fervent podcatcher en luister heel veel verschillende podcasts om uiteenlopende redenen. Wat de meeste gemeen hebben, is dat ze voornamelijk gaan over achtergronden. Samen met mijn papieren (!) NRC-abonnement zijn ze voor mij hét medium voor informatie, achtergrond en duiding.

Podcasts luister ik al ongeveer sinds 2003, toen ik nog in Berlijn woonde. Het was een ideale manier om op de hoogte te blijven van wat er in Nederland gebeurde, als ik bijvoorbeeld in de U-bahn zat van en naar mijn werk. Van het concept, RSS combineren met audio, zag ik direct de enorme potentie. Waarom mensen massaal bij een apparaat zitten en wachten tot de gewenste content voorbijkomt, heb ik nooit begrepen. Behalve als het om live events gaat, zoals een wedstrijd van Ajax.

De podcast-app die ik gebruik op mijn Pixel, is die van Google zelf. Wat deze anders maakt dan andere, is dat de standaard streamen is in plaats van downloaden. De app is verre van perfect, zo kun je er geen playlists in aanmaken. Maar het feit dat er geen wachtrij ontstaat met te luisteren files, vind ik wel lekker. Je krijgt minder het gevoel nog ‘wat te moeten’ en met de huidige mobiele abonnementen maakt een gig meer of minder streamen ook niet uit.

Als Podcast-fan gebeurt het regelmatig dat ik een rondje extra loop of ergens blijf zitten om iets af te luisteren. Wat ook helpt, is dat ik geen auto heb. Een podcast is in het OV, waar je heel soms even moet wachten, nu eenmaal de ideale reisgenoot.

Mijn favorieten in willekeurige volgorde:

NRC Haagse Zaken

Deze podcast staat in mijn top 5 om meerdere redenen. Ik ben al mijn hele leven geïnteresseerd in politiek, en deze podcast geeft op een hele goede manier duiding aan wat er gebeurt in Den Haag. Dat komt overigens voor een groot deel door de host van de show: Lamyae Aharouay. Deze dame heeft het talent om alle onderwerpen met een frisse blik te benaderen. Ze stelt open vragen en maakt wat er speelt in achterkamertjes en op congressen op luchtige wijze inzichtelijk. Daarnaast is ze gewoon goed op de hoogte en een harde werker. Jarenlang was ze ‘s morgens vroeg op de radio bij BNR als een soort inhoudelijke sidekick van Bas van Werven, voordat ze overstapte naar NRC. Dan moet je niet alleen erg ambitieus zijn, maar ook echt wel van vroeg opstaan houden.

Ook vanuit mijn creatief strategische professie vind ik de podcast een gouden greep. Door wekelijks met verschillende redacteuren om tafel te gaan en de politieke waan van de dag wat duiding te geven, krijgen de verschillende journalisten een ‘gezicht’. Het merk NRC wordt op een inhoudelijke manier sympathieker, doordat je tussen de regels hoort wat de drijfveren zijn van de mensen. Als consument merk ik dat ik de krant anders lees, doordat ik meer oplet wie de artikelen heeft geschreven.

Abonneer je op de podcast

2 Een Podcast over Media

In Een Podcast over Media van Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth wordt veel gelachen, maar gelukkig ook veel gesproken. Over media, journalistiek en de techniek erachter. De dynamiek tussen de twee hosts maakt de show leuk om naar te luisteren, zowel in vorm als inhoudelijk.

Pfauth is in deze podcast de meer serieuze journalist, die met zijn idealistische inslag als ‘Correspondent’ vooral uit de waan van de dag wil blijven. Blendle-oprichter Klöpping is de non-conformistische denker die zich meer richt op wat technologie voor journalistiek kan doen. De heren zijn zichzelf bewust van hun rol en spelen het spel met verve.

Inhoudelijk schiet de podcast alle kanten op, dus je moet als luisteraar wel een beetje van de mannen houden om te willen blijven luisteren. De staat van de journalistiek, drones, series, businessmodellen, podcasts; een greep uit het lijstje van onderwerpen die Pfauth wekelijks opstelt. En waar Klöpping dan elke keer weer graag van afwijkt.

Abonneer je op de podcast

3 The Brief

Als contentmarketingbureau snapt Wayne Parker Kent dat de inhoud goed moet zijn. The Brief, een podcast over media en contentmarketing, is prima content voor als je werkzaam bent in het marcom-vakgebied. Ongeveer eens in de maand kruipen Mark Schoones en Matthijs Tielman achter de microfoon. Ze nemen binnen een vast format kort het nieuws door, bespreken content die erbovenuit stak en gaan de diepte in met een gast.

Niet elke aflevering is even raak, maar nooit zakken de heren door de ondergrens. De production value van de podcast is goed en dankzij de journalistieke achtergrond van de mannen worden er veel goede vragen gesteld. De oprechte nieuwsgierigheid van de hosts zorgt ervoor dat de gesprekken tijdens The Brief nooit saai zijn.

Wanneer je niet in het reclamevak zit en allergische bent voor anglicismen, kun je beter niet luisteren. Schoones en Tielman zijn ingevoerd in de wereld van marcom en bezigen taal die daarbij hoort.

Abonneer je op de podcast

4 Exponent

Ben Thompson is één van de mensen die je wilt volgen als je geïnteresseerd bent in de zakelijke kant van technologie en media. Al jaren stuurt hij wekelijks een gratis nieuwsbrief met inzichten en achtergronden. Wanneer je meer van hem wilt lezen, kun je je ook abonneren op zijn dagelijkse nieuwsbrief waarvoor je $100 betaalt per jaar. En dat is een koopje, gezien de content.

Hoe snel Ben denkt en hoe makkelijk hij parallellen trekt tussen actuele zaken en het grotere plaatje, is waanzinnig. En dat snelle denken laat hij ook horen in de podcast Exponent. Samen met James Allworth, onder meer hoofd innovatie van Cloudflare, praat hij moeiteloos een uur vol over de impact van technologie op de maatschappij.

Het is een podcast die je bijblijft. Na elke aflevering staat mijn Evernote weer vol met ideeën en inzichten, waar ik echt wat mee kan voor klanten of ons bureau.

Abonneer je op de podcast

5 Business Wars

Deze podcast neemt je mee de geschiedenis in van oorlogen tussen grote merken. De host David Brown vertelt met zijn geweldige radiostem over de concurrentiestrijd tussen McDonald’s en Burger King, Red Bull en Monster, Xbox en Playstation en Coke en Pepsi. Om maar wat voorbeelden te noemen.

De verhalende podcasts worden aangevuld met audio die het verhaal ondersteunen, waardoor het soms wat op een hoorspel lijkt. Maar voor mij werkt het. Veel van de oude verhalen uit het Amerikaanse bedrijfsleven kende ik niet en zijn erg interessant om te horen.

Abonneer je op de podcast

Eens met Merlijn sparren? Hij is altijd in voor een goed gesprek + lunch. Je kunt hem per mail bereiken: merlijn.hoek@massmovement.nl

Merlijn Hoek
Fotografie: Nylo de Meijer