ADVERTEREN OP PINTEREST

FEMKE DEELT HAAR 4 TIPS
Femke Marcar
Media Director

Op de bank met Femke. Wat weet onze ervaren Media Director te vertellen over adverteren op Pinterest? Welke tips en tricks kan zij met ons delen? We ploffen neer en laten ons verrassen.

Sinds deze maand kunnen we ook op Pinterest adverteren in Nederland. Iets waar veel adverteerders in o.a. de fashion-, travel- en foodbranche erg naar hebben uitgekeken. Wil jij dit binnenkort ook op Pinterest doen? Dan zijn deze Pinteresting tips handig om door te nemen!

1 Plan voor de juiste fase

Hoe mensen Pinterest gebruiken, verschilt van de manier waarop andere social mediakanalen worden gebruikt. De vraagt rijst zelfs regelmatig of het platform in plaats van een social mediakanaal geen zoekmachine is. Mede-oprichter Ben Silbermann noemde het platform in een interview met Fortune een “catalog of ideas”. Hij refereert hiermee aan de manier waarop mensen het platform gebruiken. Niet om hun volgers content te laten zien over wat hen bezighoudt, maar om ideeën en inspiratie op te doen voor nu, of voor een later moment.

Deze manier van gebruiken en deze context, is iets wat je als adverteerder op het platform goed in je achterhoofd moet houden. Mensen gebruiken het platform om te zoeken naar producten en ideeën. Dat betekent dat Pinterest in de oriëntatiefase een belangrijke rol speelt. Als adverteerder is het slim om hier gebruik van te maken door de advertenties hierop aan te passen. Daarnaast is het goed om je te verdiepen in hoe mensen zich oriënteren op het product dat je verkoopt. Zo blijkt bijvoorbeeld dat zoeken naar manieren om geld te besparen, vaak vooraf gaat aan de koop van een auto. Deze informatie kan je helpen de juiste targeting toe te passen in de oriëntatiefase.

2 Denk na over slimme targeting

Op Pinterest kan op drie manieren worden getarget: via audience- en interesse-targeting, via keywords en op basis van eigen data. Deze manieren kun je los van elkaar inzetten, maar kun je ook slim combineren met elkaar. Stel: je verkoopt jurken. Je kunt er dan voor kiezen om alleen op bepaalde keywords te targeten, maar beter is het om ook een aantal parameters binnen de audience targeting te gebruiken. Bijvoorbeeld demografische gegevens (vrouwen van een bepaalde leeftijd) en interesses (fashion). Heb je zelf al een grote dataset, dan zou je de keywords ook kunnen combineren met een breed actalike audience.

3 Zoek de juiste keywords

Binnen de ads manager kun je gebruikmaken van de suggesties die Pinterest geeft op basis van een keyword dat je invoert. Dat is handig! Maar het is slim om het niet alleen bij deze manier van zoeken te laten. Voer het zoekwoord ook in in de zoekbalk binnen de Pinterest interface en je ziet meteen wat je potentiële klanten aan suggesties zien. Een handige plek om nog meer ideeën op te doen dus.

4 Maak creatives speciaal voor Pinterest

Op Pinterest valt je advertentie het meest op als hij in verticaal formaat opgemaakt is. Dat is meestal dus een ander formaat dan de advertenties die je via andere social media hebt lopen (m.u.v. advertenties binnen Instagram- en Facebook stories).

Wat copy betreft moet je rekening houden met het feit dat je meer karakters kwijt kunt in de advertentiemanager dan zichtbaar wordt in de feed. Voor de titel, die de belangrijkste tekst bevat, kun je tot 100 karakters gebruiken. Gebruik deze ruimte bijvoorbeeld om de call-to-action weer te geven. Hoewel de titel tot 100 karakters kan bevatten, is het aan te raden niet meer dan 25 tot 30 karakters te gebruiken. Je loopt namelijk al snel het risico dat een deel van de tekst wegvalt als de advertentie in de feed vertoond wordt. De boodschap is dan niet meer duidelijk, en dat is zonde. De overige tekst kan tot 500 karakters worden aangevuld. Ook hier geldt: less is more. Gebruik van meer dan 50 karakters wordt afgeraden.

Net als op ieder ander platform is A/B-testen essentieel voor een succesvolle campagne. Test dus bijvoorbeeld met beeld, formaat of copy.

Ben je benieuwd naar één van onze campagnes op Pinterest? Lees dan dit artikel op Marketingfacts.

Of wil je meer weten over het inzetten van Pinterest-campagnes voor jouw merk of bedrijf? Mail dan naar femke.marcar@massmovement.nl.

femke-marcar-media-director-massmovement