Online trucks shoppen

Als we maximale online en offline aandacht voor een vrachtwagen willen creëren, moeten we groots uitpakken. Figuurlijk, maar waarom niet ook letterlijk? Met die gedachte in ons achterhoofd rolden we een ludieke PR-actie uit die alles te maken had met de Renault Trucks T-Drive, een gigantische kartonnen doos en het eerste e-commerceplatform voor vrachtwagens in Nederland.

Renault Trucks

Campagnes, Creative content, Merkbeleving

Het eerste e-commerceplatform voor vrachtwagens in Nederland

Online shoppen, iedereen doet het tegenwoordig. Het is snel en eenvoudig. Waarom dan geen vrachtwagens verkopen op een e-commerceplatform? Dat er voldoende media-aandacht zou zijn, wisten we zeker. Een platform als dit kent Nederland immers nog niet. En als je als bezoeker de T-Drive ook echt zou kunnen beleven, dan zou het platform naast PR-waarde ook wel eens proefritaanvragen kunnen opleveren.


Virtual Reality en 360°-video

Het moest een next level-platform worden, dat was een ding dat zeker was. Dus we verdiepten ons in Virtual Reality. Met als doel: potentiële kopers een virtuele tour aanbieden door de truck. We zorgden ervoor dat ze de T-Drive in een digitale etalage niet alleen van buiten kunnen bekijken, ze kunnen ook een kijkje nemen in de cabine van de truck en als het ware plaatsnemen achter het stuur. De uitgebreide uitleg per onderdeel en de 360º-video maken de beleving compleet.

Beeld van de VR experience van Renault Trucks

“De ontwikkeling van ons online maatwerkplatform renaulttrucksonline.nl is gestart in 2015. We werken met vaste contactpersonen via directe en transparante lijnen, zodat we op de juiste momenten kunnen schakelen. De onderlinge samenwerking sluit perfect aan bij ons doel: het platform up to date houden. En dit alles middels learning by doing. Want door te doen, leer je. En zo kunnen we upgraden op basis van onze behoefte.”

Influencer marketing

Om het e-commerceplatform te promoten, adverteerden we op Facebook, Twitter en YouTube. Hiervoor werkten we samen met vrachtwagenchauffeur/influencer Eline de Vries. Zij heeft op YouTube haar eigen kanaal #ITSMYDRIVE, dat ruim 3,7K abonnees telt. Tijdens de aanloop naar het nieuwe platform was zij op dit kanaal te volgen tijdens een roadshow door het hele land, met de toepasselijke naam #ITSMYTDRIVE. Haar video’s werden gedeeld op social media en op de website van Renault Trucks. Ze reed langs diverse bedrijven om de truck te demonstreren. Als je een demonstratie wilde, kon je deze aanvragen via een formulier waar de social ads naartoe leidden. De gegevens kwamen terecht in MassInfra, het marketing automation-systeem van MassMovement. Hetzelfde gold voor de gegevens die in een formulier voor een proefritaanvraag werden ingevuld.


De roadshow was een groot succes. De video’s, waarin Eline de Renault Trucks T-Drive op een subtiele manier promootte, werden goed ontvangen. Voor deze influencer was dan ook niet zomaar gekozen. Haar grote aantal volgers speelde uiteraard mee, maar ook het feit dat ze een vrouw is. Voor vrachtwagenchauffeurs, die bijna allemaal man zijn, extra interessant om naar te kijken. Dat blijkt wel als je kijkt naar de verdeling man-vrouw van Eline’s volgers.  


Offline exposure

Niet alleen online, ook offline werd aandacht besteed aan het vernieuwende platform. Een heel promotieteam aan T-Drives werd bedrukt met teksten als: #myTdrive en ‘Bestel mij online’. En ook de media pikten onze ludieke actie op. In zowel kranten als tijdschriften werden artikelen gepubliceerd over het vernieuwende e-commerceplatform en/of de roadshow van Eline.



Persmoment op de Bedrijfsauto Rai

De campagne werd afgesloten op de Bedrijfsauto Rai. Voor de Rai werd een grote kartonnen doos gezet, waaruit op een vastgesteld persmoment de T-Drive kwam rijden. De kartonnen doos moest het ‘pakketje’ voorstellen dat je krijgt als je de truck online bestelt.


En ook ín de RAI gingen we los. We verzorgden een groot deel van de aankleding van de stand en iedereen kreeg uitgebreid de kans het platform te testen op diverse beeldschermen. Uiteraard was de T-Drive zelf ook aanwezig. Niet alleen de echte truck, ook een ‘speelgoedformaatje’ en zelfs mini-versies van papier. Deze konden mensen ter plekke 3D-printen.


Meer dan een PR-stunt

Op het platform zijn inmiddels niet alleen meer T-drives, maar ook D-Masters en T-Masters te bestellen, en binnenkort ook hun elektrische versies. Hoewel deze campagne aanvankelijk om een PR-stunt ging, werd al snel duidelijk dat een e-commerceplatform voor vrachtwagens naast ludiek ook gewild was. We trokken niet alleen veel bezoekers, er zijn ook …. proefritaanvragen gedaan. En er zijn zelfs een aantal trucks online verkocht. Of ze ook werkelijk in een kartonnen doos als ‘pakketje’ werden afgeleverd, dat laten we even in het midden ;)

Fred van Panhuis

Wil je meer weten over dit project? Wij vertellen je graag meer.

Neem contact op met Fred van Panhuis of bel ons op 020 40 50 310.

Neem contact op met Fred

Volgende case

The ultimate Subaru experience

SUBARU

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken