Media: van A tot Z

Een goede boodschap verzinnen is belangrijk, maar het verspreiden ervan onder de juiste doelgroepen moet uiteindelijk zorgen voor het resultaat. Onze mediastrategen en -specialisten zorgen voor een gedegen online mediastrategie en -plan, waarin doelgroepen en kanalen zorgvuldig worden geselecteerdEn daar blijft het niet bij: ook de technische implementatie, inkoop, opvoering van de campagnes en monitoring nemen wij voor onze rekening. Het complete mediaplaatje dus. 


Strategie

Of een klant nu awareness wil creëren voor zijn merk, meer conversies in een webshop wil zien, meer traffic naar zijn website wil of meer leads wil genereren; wij zoeken de juiste mediamix waarmee we dat doel bereiken. Met de briefing in de hand kiezen we de strategie die het beste aansluit op de doelstelling van een klant. We specificeren de doelgroep, bepalen de klantreis en op welk moment we paid media inzetten om stappen in deze journey te versnellen. Samen met onze klant bekijken we welke data er beschikbaar zijn om campagnes mee op te bouwen of hoe we die data kunnen opbouwen. Dit kan om een e-maildatabase gaan, maar ook om opgemaakte persona’s of profielen van websitebezoekers. Uiteraard binnen de kaders van de AVG. Afhankelijk van de doelstelling kiezen we voor losse campagnes of bijvoorbeeld voor een always-on-strategie. Maar vaak blijkt dat een combinatie van die twee voor het beste resultaat zorgt.




Mediaplanning en -inzet

Bij het opstellen van een mediaplan moeten er tactische keuzes worden gemaakt: welke kanalen zetten we in en op wat voor manier kunnen deze elkaar aanvullen en versterken? Waar bevindt de doelgroep zich? En hoe gebruiken we de mogelijkheden van de verschillende kanalen om zo specifiek mogelijk te targetten? 


Kanalen

Welke kanalen we inzetten, is afhankelijk van product, doel en doelgroep. Naast de meer traditionele kanalen als Facebook, Google, LinkedIn en Twitter, zoeken wij ook altijd naar nieuwe manieren van adverteren. Zo kiezen we er bijvoorbeeld steeds vaker voor om advertising op Pinterest in te zetten. En ook Insta Stories maakt geregeld deel uit van de mediamix. We volgende de trends op de voet, zodat we onze klanten altijd kunnen voorzien van de meest up-to-date mediavormen.


We geven een forecast af op basis van eerder behaalde resultaten en ervaring of nemen resultaten van vergelijkbare campagnes als benchmark om zo tot het beste mediaplan te komen. Op basis hiervan bepalen we welke middelen er ontwikkeld moeten worden. Sommige klanten kiezen ervoor dat zelf te doen, maar meestal wordt ons team van designers, video-experts en copywriters hiervoor ingezet. 




Technische implementatie

Vandaag de dag is de executie van een mediaplan net zo goed een technische als een creatieve uitdaging. Daarom werken de mediaspecialisten nauw samen met onze developers om ervoor te zorgen dat de technische randvoorwaarden op orde zijn. Als we het hele medialandschap nog moeten inrichten voor een klant, pakken wij ook het aanmaken van accounts voor bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Google Ads op. Maar meestal houden wij ons bezig met de implementatie van cookiewalls, pixels en andere technische assets. Heeft een klant geen goed werkende cookiewall, dan kunnen wij die implementeren. Wordt er nog geen tag manager gebruikt, dan richten wij Google Tag Manager voor de klant in. Onze mediaspecialisten werken hiervoor nauw samen met onze developers. 


 


Monitoring en optimalisatie

Het runnen van een campagne is een proces waarin we continu monitoren en bijsturen voor het optimale resultaat. Wekelijks worden de resultaten gerapporteerd en wordt bepaald of er grote of kleine wijzigingen nodig zijn in campagneopzet, boodschap, copy of uitingen. Wil een klant dagelijks meekijken, dan bouwen we in Google Data Studio een dashboard waarin de resultaten van alle kanalen worden verzameld. Niet alleen het verkeer van alle social kanalen staat in het overzicht, ook Google Analytics wordt erin meegenomen. Bovendien is het mogelijk bestaande systemen zoals SalesForce te koppelen aan het dashboard, waarmee de impact tot en met de verkoop in kaart wordt gebracht.


 


Eindrapportage en evaluatie

Aan het einde van iedere campagne volgt een eindrapportage en -evaluatie waarin inzichten gedeeld worden m.b.t. doelgroepen, uitingen en prestaties van kanalen. Wat ging er goed? Wat kan er beter? En hoe? De antwoorden op deze vragen kunnen als basis dienen voor volgende campagnes of aanleiding geven tot bijsturing van de strategie.


Transparant en duidelijk

Wij hechten veel waarde aan een transparante werkwijze. Bij ons kom je als klant niet voor verrassingen te staan. Geen verborgen kosten, wij werken met een vast mediahandlingspercentage. En voor aanvang van een project worden alle kosten netjes onder elkaar gezet in een Mediaplan. Voordat we aan een project beginnen, weet een klant dus precies waar hij aan toe is.  


En dat houden we graag zo gedurende de hele campagne. De dashboards die wij in Google Data Studio bouwen, geven de klant realtime inzicht in kosten en resultaten. En een goed beeld van de kwaliteit van leads die voortkomen uit campagnes. Alles is inzichtelijk, van impressie tot verkoop.

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken