Het gezicht van Arval

Een sterk merk heeft een betrokken community achter zich staan. Het was in januari 2014 dat Arval erachter kwam dat zij bij het creëren hiervan hulp nodig had. Om haar community management te professionaliseren, moest een bureau worden ingeschakeld met de juiste ervaring, ook in creatie en advertising. En daar kwamen wij om de hoek kijken!  

Arval – BNP Paribas

Campagnes, Community management, Creative content

Social media-strategie

Minder dan 500 leden telde de community van Arval toen wij voor ze aan de slag gingen. Er werd zo nu en dan gepost, gereageerd en geliked, maar er zat geen structuur in. Er was geen plan, maar dat moest er natuurlijk wel komen. Onze eerste stap was daarom een social media-strategie die zou bijdragen aan:

  • Meer engagement     
  • Meer fans/ambassadeurs
  • Groter bereik


In het daarbij horende plan was ook een doelgroepanalyse opgenomen. Wie is de doelgroep van Arval precies? Wat zijn hun interesses en wat verwachten zij van Arval? Voor ons heel interessant om te weten bij de creatie van posts.

Gestructureerde planning

Toen het contentplan was afgestemd met Arval, was het tijd voor het vullen van een gestructureerde contentplanning. In één oogopslag wilden we zichtbaar maken wat er op welke dag op welk kanaal moest worden gepost. En pijlers, die moesten er komen. Zodat we per pijler onderwerpen konden bedenken, die goed pasten bij het merk.


In een brainstorm met Arval stelden we de pijlers vast en bedachten we alvast onderwerpen die daaronder vallen, zodat we de komende tijd vooruit konden. Natuurlijk zou er in deze opstartfase veel moeten worden getest: wat werkt wel en wat juist niet? Maar de basis stond. Nu konden we verder bouwen.

Campagnes voor een boost

Een community heeft vaak een duwtje in de rug nodig om te gaan leven en groter te worden. Om dit te bereiken zetten we verschillende vormen van advertising in. Met een beperkt budget wisten we zo de Arval-community een behoorlijke boost te geven.


En nog steeds zetten we regelmatig een klein budget achter een post om er nét dat beetje meer uit te halen. Dit kan gaan om het vergroten van bereik en engagement, maar helpt ook bij het verzamelen van data voor Arval-campagnes. Delen we een Link Page Post op Facebook, dan zetten we hier bijvoorbeeld regelmatig budget achter. Zo zorgen we voor meer verkeer naar de website en dus meer data om mee te nemen in campagnes.

Bij MassMovement ben je altijd verzekerd van korte lijntjes, daar houd ik van!

Interactie is alles

Webcare is ook een groot onderdeel van het managen van een community. Het gesprek aangaan, vragen beantwoorden en gewoonweg bereikbaar zijn wanneer je dat hoort te zijn. Om ervoor te zorgen dat we nooit een social message missen die gericht is aan Arval of over Arval gaat, maken we gebruik van Obi4Wan. Via deze tool zien we in één oogopslag wat er op de verschillende social kanalen gaande is. Via welk kanaal er ook een bericht binnenkomt, wij krijgen een melding en kunnen dus binnen een korte tijd reageren. En dat niet alleen: we kunnen ook zien wat de social activiteiten van concurrenten zijn en daar dus snel en slim op inspelen.
 

Data-analyse voor het beste resultaat

Elke maand verzorgen wij een uitgebreide rapportage met daarin de social statistieken. Hoeveel volgers hebben we nu op Facebook? Welke post scoorde heel goed op engagement op LinkedIn? Welke heel slecht op bereik op Twitter? Dit en nog veel meer informatie hebben wij nodig om de platformen te kunnen blijven ontwikkelen. Door die resultaten mee te nemen in een brainstorm, kunnen we per kanaal content creëren die perfect aansluit op de wensen van de doelgroep.


Zo zijn we constant aan het leren. Niet alleen op het gebied van resultaten, ook op het gebied van samenwerken. We zijn bijvoorbeeld van een planner waarin alleen MassMovement kon werken, naar een planner gegaan waarin ook copy en beeld per post staan. Deze kan Arval in de planning zelf goedkeuren. Dat de status van posts in één oogopslag te zien is, maakt de planning extra overzichtelijk. En binnenkort maken we weer een volgende stap door te gaan werken in de door ons ontwikkelde campagneplanner Planstack. Met deze tool zie je, naast de community management-planning, óók welke communicatieactiviteiten er spelen op andere afdelingen. Zo kan alles goed op elkaar worden afgestemd.

Meer en meer een gezicht

Niet alleen als het gaat om het aantal volgers op de social kanalen, ook als je kijkt naar de creatie van posts, zijn er de afgelopen jaren mooie stappen gezet. De bevindingen uit de rapportages, passen we direct toe. Zo werken we tegenwoordig steeds meer met formats. Mensen houden van herkenbaarheid, weten graag waar ze aan toe zijn. Maar dan moet het natuurlijk wel om content gaan waar ze veel aan hebben. Er moet niet alleen in thema’s worden gedacht, ook het doel moet goed duidelijk zijn.


Met die gedachte in het achterhoofd is bijvoorbeeld het format ‘Tips van het Driverteam’ ontstaan. Met dit team, dat altijd alleen door de telefoon te horen was, hebben we volgers op social media kennis laten maken. Eens in de zoveel weken delen ze een tip waar volgers werkelijk wat aan hebben en die direct toepasbaar is. Mét de naam en een foto van de betreffende persoon erbij. Een tip wordt op deze manier een stuk persoonlijker.


We hebben Arval meer en meer een gezicht kunnen geven. Volgers krijgen met regelmaat een kijkje achter de schermen, worden betrokken bij het merk en hebben een duidelijk beeld van wat ze van het merk kunnen verwachten. Het bedrijf is meer benaderbaar geworden, persoonlijker. Community Management is absoluut niet meer iets dat er ‘even’ bij wordt gedaan, het wordt door heel Arval omarmd. Er wordt zelfs organisatiebreed meegedacht. Samen werken we aan een mooi merk, en dat blijven we met veel plezier doen. Als één grote community.

Eva van der Niet

Wil je meer weten over dit project?

Wij vertellen je graag meer.

Neem contact op met Eva van der Niet

Volgende case

Dé prijs voor het beste boek

STICHTING CPNB / NS PUBLIEKSPRIJS

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken