Dé prijs voor het beste boek

Of je nu van thrillers houdt, graag een goede roman verslindt of hardop wil lachen tijdens het lezen; elk jaar verschijnen er binnen elk genre dat je maar kunt bedenken, verschillende Nederlandse boeken. Maar welk boek is nu het best? Dat wordt jaarlijks tijdens de verkiezing van de NS Publieksprijs bepaald door het Nederlands publiek, dat mede door een aankondiging in DWDD altijd massaal stemt. “Zie maar eens een platform te ontwikkelen dat dat allemaal aankan”, dat was eigenlijk de opdracht. Dus dat deden we.  

Stichting CPNB / NS Publieksprijs

Campagnes, Creative content, Merkbeleving

Boek van het Jaar

Het boek dat de NS Publieksprijs wint, mag zich Boek van het Jaar noemen. De nominaties bestaan uit de zes best verkochte boeken van het afgelopen jaar (van 1 juli tot 1 juli), die aan een aantal, door CPNB vastgestelde criteria, voldoen. Hierop mag het Nederlands publiek stemmen. Een eigen boek van een Nederlandse schrijver aandragen is ook een optie.


Mobielvriendelijk, responsive platform

Om lezers op een zo eenvoudig mogelijke manier te kunnen laten stemmen, ontwikkelden we een platform waarop via een e-mailadres of social login kon worden gestemd. Voorheen was stemmen via social niet mogelijk. Een gemiste kans, voornamelijk vanwege mobiel gebruik. Daarom hebben wij stemmen via social volledig geïntegreerd.


Zo creëerden wij een mobielvriendelijk en responsive platform. Bestand tegen het vele verkeer dat onder andere de bekendmaking in DWDD altijd met zich meebrengt. Tijdens zo’n uitzending kan de piekbelasting oplopen tot zo’n 6000 simultane bezoekers/stemmers, dus dat vergt enige capaciteit. Bovendien is het platform herbruikbaar. En dat is erg handig gebleken, want we maken er inmiddels al vier jaar gebruik van.


"Tijdens de NS Publieksprijs is MassMovement bij alle stappen van het traject extreem betrokken. Ze stellen de juiste vragen en komen zo altijd met verrassende en succesvolle oplossingen. Ze verslappen nooit."

Zoveel mogelijk stemmen werven

Heeft iemand een stem uitgebracht? Dan wordt deze opgevangen in MassInfra, het door MassMovement gebruikte marketing automation systeem. Dit systeem gebruiken wij ook om het doel van onze mediastrategie te bereiken: zoveel mogelijk stemmen werven (conversie). Zowel earned, owned als paid media worden aansluitend op elkaar ingezet. Per e-mail krijgen mensen uit het adressenbestand van CPNB een uitnodiging om te stemmen. Deze eerste inzet van owned media én de aankondiging in DWDD, zorgen voor de eerste opbouw van data, op basis waarvan de paid media worden ingezet.




Omdat de afgelopen edities is gebleken dat Facebook het platform is waarop de meeste stemmen voor de laagste cost per conversie worden gerealiseerd, staat Facebook centraal in de paid media-strategie. Op basis van de eerste stemmers vanuit de e-mailing, kunnen lookalikes worden gemaakt van stemmers en kunnen mensen die niet op de mailing hebben gereageerd via Facebook worden getarget. Tijdens de campagne wordt verdere data opgebouwd en geoptimaliseerd. Om de campagne te monitoren, maken we gebruik van Google Data Studio.


Van klein naar groots

Wij werken samen met het mediabureau van NS om het gebruik van data te coördineren. Én uiteraard ons gezamenlijk doel te bereiken: zoveel mogelijk stemmen werven. Met resultaat! Alleen al in het eerste jaar van onze samenwerking steeg het aantal stemmen met 60%!


Mooi om te zien dat onze manier van werken zijn vruchten afwerpt. Klein beginnen, zonder CMS, om te kijken of de flow van de landingspagina klopt. Om er daarna voor te zorgen dat de flow zo conversiematig mogelijk is, door deze volledig onder handen te nemen. Wat ook geldt voor de hosting-architectuur. Door er constant bovenop te zitten, hebben we goede stappen kunnen zetten. Er staat een mooi platform waarop CPNB zelf content kan beheren en dat zich jaar op jaar bewijst. Deze samenwerking is absoluut geen afgesloten hoofdstuk, eerder een mooi sprookje. En hoe die eindigen, dat weten we allemaal.

NS publieksprijs case
Fred van Panhuis

Wil je meer weten over dit project?

Wij vertellen je er graag meer over.

Neem contact op met Fred van Panhuis

Volgende case

Daten met Huawei

HUAWEI

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken