Daten met Huawei

De verkopers van Huawei zijn het visitekaartje van het merk. Maar omdat er geen dedicated winkels zijn, heb je niet als vanzelf met ambassadeurs te maken. Om ervoor te zorgen dat de Floor Sales Men (FSM) feeling met het merk krijgen, moet je de interactie met ze aangaan om ze beter te leren kennen en ervoor zorgen dat hun Huawei-kennis up to date is. Hoe dat beter te doen dan met een digitaal engagement platform. Door ons bedacht, gebouwd én gevuld.

Huawei

Community management, Creative content, Merkbeleving

Make it possible!

Huawei kent de FSM niet, en andersom. Willen we meer betrokkenheid creëren, dan moeten beide partijen meer over elkaar te weten komen. Vergelijk het met een relatie: het gaat om elkaar respecteren en begrijpen. Dat krijg je niet in één dag voor elkaar, zoiets moet groeien. Na een tijdje bouw je een vertrouwensband op, maar het begint allemaal met verleiden tijdens het daten. Om ervoor te zorgen dat de FSM en Huawei elkaar beter leren kennen, ontwikkelden wij daarom de app: Huawei UP TO DATE.


Een social timeline

Via de app staat Huawei in direct contact met de FSM. Een social timeline is de basis: d.m.v. een algoritme wordt bepaald wie welke content te zien krijgt. Deze content varieert van wekelijkse artikelen over techniek of fun tot productinformatie. En video. Véél video. Uit de koker van Huawei, maar ook regelmatig uit die van ons. Om de Mate10 Pro te promoten maakten we een hele reeks toffe video’s.

Om zo snel mogelijk waarde te kunnen toevoegen met de app, werken we met teams in korte sprints. We wilden zo snel mogelijk live gaan, dus begonnen ‘klein’. Zo creëerden we een basis, van waaruit we verder konden bouwen. We zijn constant bezig met doorontwikkeling van de app. Op basis van gebruik voegen we steeds meer functionaliteiten toe. We ontwikkelden bijvoorbeeld een functionaliteit waarmee we de kennis van de FSM testen in de vorm van een quiz. De Quiz-uitslagen maken duidelijk wat het kennisniveau in de winkel is, waar de Huawei-accountmanagers actie op kunnen ondernemen. En met een wekelijkse game maken FSM elke week kans op mooie prijzen door deze te claimen. Een leuke manier om engagement uit te lokken.



Bovendien zijn wij verantwoordelijk voor alle content in de app en het onderhouden van contact met de FSM op andere manieren. Zo pakken wij de e-mailmarketing op en productie en design van flyers.


Samen steeds slimmer

Het is belangrijk dat de app relevant blijft voor de gebruikers, dus wij monitoren alle activiteiten en houden de gebruikersstatistieken bij, die we voor de Huawei-accountmanagers weergeven op een dashboard. Voor hen is het immers heel interessant om te weten of bepaalde productpagina’s of artikelen goed worden bekeken. Zij kunnen hier slim op inspelen. Datzelfde geldt voor feedback van de FSM. Of het nu gaat om winkelmeubilair dat kapot is, producten die het niet doen of feedback van klanten; Huawei heeft die informatie nodig als ze altijd de beste kwaliteit willen leveren. Daarom bouwden we een functionaliteit binnen de app die feedback geven mogelijk maakt. Een stukje Business Intelligence voor het merk, naast alle informatie over de gebruikers zoals e-mailadressen, telefoonnummers en verjaardagen die we uiteraard verzamelen.


Een perfect match <3

Blind dates kunnen nogal eens uitlopen op een fiasco, maar de dates met Huawei bleken een groot succes. Maar liefst 2674 FSM installeerden de app op hun telefoon, waarvan er 1300 actief zijn. En met een gemiddelde sessieduur van 3 minuten wordt wel duidelijk dat het niet om ‘vluggertjes’ gaat, maar om een serieuze relatie. Om die in stand te houden, zal er energie in moeten worden gestoken. Het vertrouwen is er inmiddels, het is nu vooral een kwestie van goed luisteren naar elkaar. Dan leidt deze perfect match misschien nog wel tot een huwelijk.

“Ik vind het vooral heel handig dat je in één app alle productinformatie onder elkaar hebt staan. Je hebt zo altijd een soort productcatalogus bij de hand.”

Game en quiz module van de Huawei Engagement app
Een overzicht van de schermen van de Huawei Engagement app
Een voorbeeld van een scherm in de Huawei Engagement app
De kleurenselectie van de Huawei Engagement app
Bart Evers

Wil je meer weten over dit project?

Wij vertellen je er graag meer over.

Neem contact op met Bart Evers

Volgende case

Online trucks shoppen

RENAULT TRUCKS

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken