Als ik iets belangrijk vind, is het dat we als bureau altijd het maximale uit onszelf halen. De projectmatige manier van werken die ik in mijn vorige artikel beschreef, levert hier een behoorlijke bijdrage aan. Het samenstellen van projectteams waarbinnen ieder een specifieke rol heeft, haalt het beste in de werknemers naar boven. Er wordt nog veel meer samengewerkt dan voorheen, op een heel leuke en effectieve manier. Door alle disciplines te mixen, versterken we elkaar. Dat is mooi om te zien.
Open en eerlijk
Dat wij altijd op een open manier communiceren, maakt het samenwerken extra prettig. Niet alleen onderling, maar ook voor klanten. Zo is het bijvoorbeeld dé reden dat Subaru ruim een jaar geleden met ons in zee is gegaan. Mijn presentatie op Emerce’s Digital Marketing Live sprak ‘Mister Subaru’ Frank ter Braak aan, omdat het een eerlijk verhaal was. We raakten erna aan de praat en MassMovement bleek veel voor het automerk te kunnen betekenen. Zij zochten een partij om hun online marketing naar een hoger niveau te tillen, wij beschikten over de juiste kennis en ervaring. Et voilà, de eerste stap naar een waardevolle samenwerking was gezet.
De duurzame relatie met Subaru
Wat de samenwerking met Subaru zo waardevol maakt, is dat we weten wat we aan elkaar hebben. We hebben een vertrouwensband opgebouwd, die steeds sterker wordt. Bovendien halen we uit elke campagne die we samen doen learnings én data, die we in een volgende fase weer kunnen gebruiken. Zo wordt onze samenwerking steeds hechter naarmate we langer samenwerken. Om dit toe te lichten, zal ik in fases beschrijven wat wij het afgelopen jaar voor Subaru hebben betekend.
Fase 1 (2de kwartaal 2018)
Op basis van een inventarisatie met het Marketing Maturity Model brachten we de volwassenheid van Subaru’s online marketingactiviteiten in kaart. Dit kan met dit model, dat we in de loop der jaren zelf hebben ontwikkeld, op eenvoudige wijze. Daarna bepaalden we de gewenste situatie en stelden we aan de hand van een GAP analysis een jaarplan van aanpak op. Hierin betrokken we ook direct de Subaru-medewerkers van de sales- en marketingafdeling. Om ze een goed beeld te geven van onze manier van werken én om hun kennisniveau te vergroten voor bewustwording. Dit versterkt niet alleen de samenwerking, het zorgt ook voor draagvlak ten aanzien van de verbeteringen die worden doorgevoerd.
In de eerste campagne die wij voor Subaru uitvoerden, konden wij ons al direct van vele kanten laten zien. Het doel: zoveel mogelijk proefritaanvragen voor de Subaru Outback en het zetten van eerste stappen in het professionaliseren van de marketingactiviteiten van het automerk.
Mediastrategie, -planning, en -forecast
De eerste stap in deze professionalisering was het vastleggen van een mediastrategie, -planning, en -forecast. Zo konden we vooraf bepalen op welke wijze de campagne zou worden opgezet en wat de verwachte resultaten waren. Dit gaf handvatten bij het opzetten en monitoren van de campagne en maakte deze makkelijk over te dragen aan anderen, indien nodig. Dit hielp niet alleen om achteraf te evalueren of de strategische keuzes juist waren, we konden zo ook goed van de campagne leren, in een volgende fase vooraf een realistisch forecast afgeven en continu verbeteringen doorvoeren.
Voor deze datagedreven campagneaanpak werd een tagging-plan opgesteld en geïmplementeerd op de corporate- en dealer-websites van Subaru. Zo maakten we campagnes meetbaar en bouwden we audiences op aan de hand van data die voortkwamen uit daadwerkelijk gedrag in plaats van aannames of ontwikkelde persona’s.
Campagneconstruct
Het construct van de campagne was dat de proefritaanvragen door de lokale Subaru-dealers werden opgepakt. De aanvragen stuurden wij automatisch door naar het back office-systeem van Subaru. Bovendien werd er door middel van marketing automation een mailnotificatie verstuurd naar de dealer om hem er op te wijzen dat er een nieuwe lead voor hem klaarstond.
Herbruikbare landingspagina
Maar daarmee waren we er nog niet. Omdat de huidige website ontoereikend was en de nieuwe websites nog ontwikkeld moesten worden, ontwikkelden wij een herbruikbare landingspagina die specifiek voor een automodel kon worden ingezet. Daarnaast hebben we met Google data studio een dashboard ingericht, zodat alle betrokkenen realtime de campagnes konden monitoren.
Optimalisatie
Binnen het campagneconstruct hebben we voor optimalisatiedoeleinden A/B-testen opgezet met verschillende campagneboodschappen en -beeld in combinatie met de landingspagina. Daarnaast gaf de verkregen data ons inzicht in het activeren en converteren van de doelgroep, wat nuttig was voor vervolgcampagnes.