Us By Night: Drie dagen creativiteit

Onze Creatief Strateeg Merlijn Hoek bezocht Us By Night, een design & creativity event waar creatieve professionals spreken over hun vak en het werk dat ze maken. In een inspirerende blog deelt hij zijn belangrijkste learnings.

Als er een reden is om een weekendje Antwerpen te doen, grijp ik die met met beide handen aan. Nou die was er. Voor de derde keer werd namelijk het festival Us By Night georganiseerd. Daar had ik tot voor kort nooit van gehoord, maar we werden erop geattendeerd toen we met collega’s van MassMovement het event Let’s Talk Design #19 in De Brakke Grond bezochten.


Us By Night is een jaarlijks event waar een uiteenlopende groep creatieve professionals wordt uitgenodigd te spreken over hun vak en het werk dat ze maken. Er lopen zo’n 4.000 creatieven rond van over de hele wereld. Ik kan alvast verklappen dat het festival een groot succes was en heb daarom direct early bird tickets gekocht voor volgend jaar september.


In de Parkloods, een oud rangeergebouw voor treinen dat tegenwoordig dienstdoet als sporthal, waren drie podia ingericht; Main Stage, Living Room en Tutorial Stage. De laatste was een door Adobe gesponsord podium waar vooral tips en tricks werden besproken voor diverse softwarepakketten. Zelf heb ik drie dagen lang gependeld tussen de Main Stage en Living Room en af en toe mijn laptop opgeladen in de Creators Lab van Adidas, een plek waar je eigen T-Shirts kon ontwerpen en bedrukken.



Op de foto: Christian Jaquet, Senior Design Director bij Adidas geeft uitleg aan mensen die hun eigen T-shirt willen bedrukken in de Creators Lab.


Wat viel op? Wat inspireerde?

Al met al was het niveau van de sprekers en hun presentaties hoog. It was a lot to take in. Gelukkig had ik mijn camera en laptop mee om de belangrijkste learnings vast te leggen.


Het festival zelf

Om maar ff Nederlands te beginnen; dit festival is met een entreeprijs van 143 euro voor drie dagen echt een koopje. Wat mij betreft maken ze de entreeprijs net wat hoger om de 50 cent voor de WC te skippen en de prijs voor een flesje water te laten zakken van 3 naar 2 euro.


De ruimte was groot genoeg voor het aantal mensen en nergens waren de rijen zo lang dat het enigszins irriteerde. Klein puntje van aandacht is wel de akoestiek. Wanneer je in de Living Room een talk bijwoonde, leidde het geroezemoes van de centrale hal nogal af.


Op de laatste dag maakte de organisatie bekend dat het festival gaat verhuizen. Niet alleen wat betreft plaats, maar ook wat betreft tijdstip. In 2019 zal Us By Night worden georganiseerd in september (i.p.v. November) in de Waagnatie; zo’n twee kilometer oostwaards aan De Schelde.



Donderdag

WeTransfer Studio (Living Room Do. 17 uur)

Eerste sprekers op de Living Room stage waren Suzanne Tromp & Karen van de Kraats van WeTransfer. Hun presentatie ging over WePresent; een platform waar verschillende vormen van creativiteit een plek krijgen.


Wat WeTransfer hier doet met WePresent vind ik fantastisch. Als consument is het geweldig dat er een platform is waar kunstenaars een plek krijgen, maar ook als strateeg heb ik er enorm veel respect voor. WeTransfer blijft namelijk heel dicht bij hun core business; het ondersteunen van creativiteit in de breedste zin van het woord. Dat doen ze met hun dienst om bestanden te versturen, maar ook met het supporten van vele kunstenaars.


Dat vergt visie en kost bovendien veel tijd en geld. Voor het platform bouwden ze in samenwerking met Cartelle een geheel eigen CMS. Zo creëerden ze een webpresence die aansloot bij de stijl die we kennen van WeTransfer.com; veel ruimte voor beeld en de mogelijkheid om snel nieuwe onderdelen op te zetten. Ook voor mensen die werken bij WeTransfer die grafisch en technisch minderbegaafd zijn.



Lees verder over deze creatieve driedaagse in het LinkedIn-artikel van Merlijn.

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken