Passende animatie voor Slachtofferhulp Nederland

Nu video- en animatieproducent Maurice Tromp zich met zijn Kunststoff bij MassMovement heeft gevoegd, betekent dat nóg meer creativiteit, nóg meer video en nóg meer mooie opdrachten. Eén daarvan is van Slachtofferhulp Nederland: een animatie voor hun Platform voor Professionals.

Vandaag verder

Slachtofferhulp Nederland is in het leven geroepen om mensen te helpen die een misdrijf, verkeersongeval of calamiteit hebben meegemaakt. Gratis begeleiden zij slachtoffers met emotionele, praktische en juridische ondersteuning, zodat ze de draad van hun leven weer kunnen oppakken. De pakkende slogan luidt dan ook niet voor niets: ‘Vandaag verder.’

Platform Voor Professionals

Ook professionals die beroepsmatig soms te maken krijgen met slachtofferschap, wil Slachtofferhulp Nederland ondersteunen bij bijvoorbeeld het herkennen en goed kunnen helpen van slachtoffers. Daarom is het Platform Voor Professionals in het leven geroepen. Hier kunnen bijvoorbeeld sociaal werkers, wijkagenten, huisartsen, leraren, vertrouwenspersonen en beleidsmedewerkers terecht voor tips en tools, trainingen in het ondersteunen van slachtoffers en advies bij doorverwijzen. Zodat slachtoffers op voldoende steun en begrip vanuit hun omgeving kunnen rekenen.

Doel van de video

Aan ons de schone taak om professionals in een animatie duidelijk te maken wat Slachtofferhulp Nederland voor hen kan betekenen. Een korte kennismaking die die te zien is op Slachtofferhulp.nl en die nieuwsgierig maakt om verder te kijken op Slachtofferhulp.nl/professionals.

Passende stijlkeuze

Groot voordeel voor ons was dat we in een stijl aan het werk konden die ons al zeer bekend was. Deze had Kunststoff namelijk zelf ontwikkeld voor de informatie die op Slachstofferhulp.nl staat en direct gericht is op slachtoffers. En dat was nog niet makkelijk! Want hoe maak je een animatiestijl waarin je goed rekening houdt met de ernst en gevoeligheid van de onderwerpen waar slachtoffers mee te maken hebben?


Kunststoff wist tot een zeer passende stijl te komen door er de volgende uitgangspunten in te verwerken:


  • Het is voor slachtoffers belangrijk om serieus genomen te worden. Dus geen cartooneske karakters, maar personages met realistische lichaamsverhoudingen
  • Gebruik van verschillende personages (man, vrouw, jong, oud)
  • Om geen afbreuk te doen aan de complexe emoties die slachtoffers kunnen ervaren, worden er geen gezichten getoond
  • Subtiele animaties met rustige overgangen
  • Een ingetogen, hoopvolle muziektrack
  • Een geruststellende vertelstem


Deze stijl werd zeer omarmd door Slachtofferhulp Nederland. Daarom zie je ‘m niet alleen terug in animaties, maar ook in illustraties op Slachtofferhulp.nl. En er zijn meerdere elementen uit de animaties te vinden op de gehele site, die Kunststoff heeft helpen opzetten.

En…live!


De animatie voor professionals ging live op een zeer toepasselijke dag: de Europese Dag van het Slachtoffer. Elk jaar wordt er op deze dag extra aandacht aan slachtoffers besteed en dit jaar lanceerde Slachtofferhulp twee nieuwe platformen, waaronder het Platform Voor Professionals. In slechts 3 weken tijd hebben we een animatie weten neer te zetten die informeert, nieuwsgierig maakt en herkenning oproept. Tot grote tevredenheid van de klant én onszelf. Trots op het eindresultaat en trots op Maurice in ons team. Op naar nog veel meer van dit soort inspirerende projecten!

Ook een animatie inzetten voor jouw merk?

Wij denken graag met je mee.

Neem contact op met Maurice
Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken