Op zoek naar de swirl

Experience Designer Robert over de creatieve weg naar ons nieuwe logo

Een nieuw logo. We speelden al een tijdje met de gedachte, omdat het logo dat we al wat jaren gebruikten behoorlijk verouderd was. Het paste niet meer bij het MassMovement dat zich bleef ontwikkelen: een andere werkwijze, een nieuwe organisatiestructuur, uitbreiding van het team. Stiekem werd er al wel eens over een rebranding gesproken, maar concrete plannen voor zo’n rigoureus idee waren er zeker niet. 


Wél kreeg Experience Designer Robert de opdracht ‘gewoon eens te onderzoeken wat andere mogelijkheden voor het logo zouden zijn.’ Dus dat deed hij. Graag zelfs! 


“Omdat de M erg aanwezig is in de naam MassMovement, begon ik met een onderzoekje naar deze letter. Wat is nou de letter M? Welke vormen zitten er in een M en welke kanten kun je er mee op?” Robert puzzelde hiermee en gaf er zijn eigen draai aan, om zo tot 16 ideeën te komen die mogelijk konden worden uitgewerkt.


“Opvallend is dat er één idee tussen zat dat niet alleen uit de M bestond, maar uit de hele merknaam. En juist díe werd door de directie als favoriet bestempeld. Niet geheel onverwachts, want dit lettertype had al sinds ik begon met schetsen mijn voorkeur. Het straalt creativiteit uit en oogt tegelijkertijd vriendelijk.”

multiple-results-m-logo

En toen….werd er toch besloten dat we zouden gaan rebranden. Wat betekende dat er een nieuw merkverhaal werd geschreven. Aan de hand van dit verhaal kon Robert verder met de creatie van het logo. “In mijn eerdere ontwerpen vond ik voldoende ‘movement’ al erg belangrijk, en nu het nieuwe merkverhaal stond, wilde ik hier nóg meer de nadruk op leggen.


De dynamiek van ons als bureau moest goed naar voren komen. Dit deed ik door de ‘o’ door middel van twee simpele streepjes in beweging te zetten en zo een draaiend rad te creëren dat het middelpunt vormde van het logo.”

Maar daar bleef het niet bij. Het logo moest niet alleen dynamisch zijn, er moest goed naar voren komen waardoor die dynamiek wordt bereikt. Het mixen van disciplines staat binnen al ons werk centraal, maar hoe krijg je dat verwerkt in een logo? 


Robert: “Bij het mixen zag ik direct het mengen van verf voor me. In zo’n mengmachine gaan allerlei kleuren, die met elkaar mixen en elkaar versterken om zo tot een mooi eindproduct te komen. Dit wilde ik laten terugkomen in de ‘o’ door middel van een swirl. Dus ik ging op zoek naar de perfecte variant.


Door hiermee te experimenteren, veranderde er als vanzelf ook nog iets anders aan het logo: het woordje ‘move’ verschoof een stukje, waardoor de ‘t’ meer ruimte kreeg. Grappig en passend tegelijk. Bovendien voegde ik onze nieuwe pay-off aan het logo toe: ‘Mixen. Maken. Raken.’ Elk woord maakte ik iets vetter dan het vorige woord, zodat de weg naar ons eindproduct goed zichtbaar is en die ook extra wordt benadrukt. Want uiteindelijk maken we werk om te raken.


Belangrijk vond ik dat het logo in verschillende vormen kon worden gebruikt. Zowel mét swirl als zonder swirl. En, voor als er beperkt ruimte is voor een logo, ook door maar één teken neer te zetten. En jawel, dat bleek met dit logo heel goed te werken.”

Na lang brainstormen, schetsen en uitwerken was daar dan ons nieuwe logo! In allerlei lekkere kleuren. “Omdat mixen aan de basis staat van alles wat wij doen, past één brandkleur niet bij ons. Wij hebben niet één brandkleur, wij hebben een brandcontrast: kleuren die qua intensiteit en contrast goed met elkaar samenwerken.

Daarvan heb ik er 16 uitgekozen, waarmee we zijn gestart. Het zijn kleuren die op het kleurenspectrum alle kanten wel zo’n beetje aantikken. En ik heb ook alle andere geschikte kleurcombinaties met die 16 kleuren op papier staan, dus verveeld raken hoeft zeker niet. Ik wilde iedereen binnen het team de keuze geven.

We zijn één bureau, met ieder zijn eigen smaak, en die mag best in de branding naar voren komen. Ik ben heel benieuwd welke combinaties we het meest gaan zien. Ik heb zo mijn favorieten en dat zal voor iedereen wel gelden. Heel leuk dat we op deze manier allemaal een beetje aan het branden zijn.”

Robert Vergouw
Fotografie: Nylo de Meijer

Ook een nieuw logo nodig voor jouw merk? Of misschien wel een complete huisstijl? Je kunt Robert altijd mailen om eens te sparren: robert@massmovement.nl

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken