Je hebt je bij MassMovement gevoegd met een flinke bak aan ervaring op zak. Kun je daar wat meer over vertellen?
Ik ben een kind van de jaren ’80, een tijd waarin de reclamewereld echt een walhalla was. Seks, drugs, rock&roll en stoere auto’s, zeg maar. Daar wilde je bij horen. Dus ja, ik ook. De studie Communicatie was daarom een logische keuze. In die studiejaren heb ik veel geleerd en kwam ik tot nieuwe inzichten. Een daarvan was dat ik iets anders wilde dan de reclame in: ik moest iets met internet.
En die sexy reclamewereld dan?
Die bleef interessant, maar internet was de toekomst. Tot dat besef kwam ik door een goede vriend die altijd bezig was met internet, wat op dat moment niet meer was dan piepende modems, zwarte schermen en groene letters. Op een gegeven moment liet hij mij zien hoe plaatjes werden ingeladen. Ik wist op dat moment: dit zet álles op zijn kop, de wereld gaat nu echt veranderen. Ik dook helemaal in het fenomeen internet en zorgde dat ik een haakje vond voor mijn scriptie. Mijn eerste echte baan moest en zou een internetfunctie zijn.
Lukte dat ook?
Zeker, ik ging als projectleider bij internetbureau Media@vantage aan de slag. We zaten met vier projectleiders op een kamer, waardoor ik veel meekreeg over allerlei aspecten van internet. Ook over achterliggende technieken, e-commerce en zoekmachines, bijvoorbeeld. Erg leerzaam. Ik heb daar een basis kunnen leggen voor de rest van mijn carrière.
Die speelde zich ook altijd af binnen de online wereld?
Ja, de link met digital is er altijd geweest. Maar de werkzaamheden waren wel divers. Zo heb ik de eerste techno community voor danceorganisatie Awakenings opgezet, maar ook geholpen het 360 graden-denken bij Roorda Reclamebureau te implementeren. Ik heb meegewerkt aan een wereldwijd boekingsysteem voor dj Paul van Dyk, maar mij ook beziggehouden met talentontwikkeling en een betere manier van samenwerken bij TinQwise. Ik hou ervan om mijn grenzen te verleggen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Zo ben ik ook bij MassMovement terechtgekomen.
Vertel!
Zowel Roorda Reclamebureau als TinQwise waren organisaties in verandering. Heel waardevol om van dichtbij mee te maken en te helpen bij het bepalen van de richting van een bedrijf. Ik had na mijn tijd daar een goed idee bij hoe je een bureau kunt laten werken, hoe je samenwerken kunt stimuleren en hoe je elkaar beter kunt maken. Daar wilde ik meer mee doen. Een bureau naar een volgende stap brengen, dat leek mij geweldig. Een aantal telefoontjes later zat ik met mr. MassMovement Aadjan te lunchen en sprak hij de verlossende woorden: “Je komt precies op het juiste moment.”
Het begin van een goede relatie?
Absoluut. Na een aantal weken op het MassMovement-kantoor te hebben meegedraaid, was het mij helemaal duidelijk dat de klik er was. Én dat er dingen structureel anders moesten worden aangepakt, op meerdere fronten. Het begon met simpele aanpassingen als het werken in dezelfde systemen. Niet iedereen werkte bijvoorbeeld in dezelfde agenda. Terwijl dat wel zo handig is, en bovendien een kleine moeite. Stapje voor stapje kwamen er veranderingen bij. Het werken in een centrale planning was een hele belangrijke, want zo kan werk makkelijk met elkaar worden gedeeld en wordt het samenwerken bevorderd. Wat ook geldt voor het werken volgens een vaste werkwijze, met een vast Project Bureau als organisatorisch hart dat alles wat binnenkomt borgt qua tijd en kwaliteit. Zij stellen teams samen waarbinnen ieder zijn eigen taken en verantwoordelijkheden heeft. Dit geeft klanten veel duidelijkheid en zorgt intern voor rust. Het geeft werknemers de mogelijkheid te groeien, iets waar ik heel blij van word. Net als van ons nieuwe pand trouwens. Een plek in Amsterdam Zuidoost die bij ons past: samen in één ruimte in een inspirerende omgeving. Bovendien is een fysieke verandering soms nodig om een mentale verandering op gang te krijgen.