Growth Hacking: zo omzeil je de valkuilen

Christiaan Snabel deelt zijn ervaringen en insights

Growth Hacking is een populaire manier om je marketing salesgerichter te maken. Toch maakt het de belofte – van supersnel groeien – in de praktijk lang niet altijd waar. En dat zorgt voor teleurstelling. Soms zelfs frustratie. In dit artikel lees je hoe je dat voorkomt.

Growth Hacking lijkt tegenwoordig hét alternatief voor degelijke marketing. In blogs, video’s en succesverhalen op Youtube lijkt het een ‘magic pill’ voor makkelijke omzetgroei. Toch zie ik in de praktijk dat veel (kleine) marketingteams moeite lijken te hebben om echt door te breken met Growth Hacking. Om de context te begrijpen, te snappen waarom het vaak misgaat en door te krijgen hoe je de juiste stappen zet, gaan we eerst even terug naar de oorsprong.


Waar komt Growth Hacking vandaan?

Het is Sean Ellis die rond 2010 op de proppen komt met de term. Hij heeft een aantal bekende bedrijven geholpen om in recordtijd exponentieel te groeien. Met marketing automation – en een hele rits andere technieken, processen en niet te vergeten: zijn persoonlijk leiderschap – zette hij een marketingmachine neer, die leidde tot exponentiële groei.

De kern van Growth Hacking is dat je op een kortcyclische, datagedreven manier experimenteert met je marketing- en salesaanpak. In alle winnaars investeer je. Alles wat niet bijdraagt, draai je de nek om. Door een obsessie en enorme focus op (omzet)groei te hebben, kun je zo gigantische stappen maken.

Naast Sean Ellis is Brian Balfour (hij werkte als VP Growth voor Hubspot) een bekende naam in de Growth Hacking scene. Hij legt in deze video goed uit hoe hij Growth Hacking op een praktische manier bij Hubspot inrichtte.


Growth Hacking in 5 stappen

Lees (of scan) je liever dan dat je een hele video bekijkt? Hieronder leg ik nog even kort de 5 basisstappen van Growth Hacking uit.

  1. Je ontwerpt een marketing- en salesfunnel en definieert daarin de belangrijkste KPI’s (Awareness, Acquisitie, Revenue, Retentie, Referral). Daarnaast stel je één belangrijkste metric waarop je continu stuurt; de One Metric That Matters (OMTM). Dé essentiële waarde die inzicht geeft in hoe het ervoor staat met de groei.
  2. Je brainstormt (met je team) om tot nieuwe ideeën voor experimenten te komen, die kunnen leiden tot groei.
  3. Je prioriteert deze op basis van verwacht rendement of omzetgroei.
  4. Je test en experimenteert – op zo klein mogelijke schaal (MVP) – met deze ideeën
  5. Elk idee of experiment dat een significante extra bijdrage levert aan de groei, probeer je op te schalen of te automatiseren. Lukt dat niet? Bijvoorbeeld omdat bepaalde mate van handwerk nodig is? Dan leg je het in een draaiboek vast.Uiteraard kun je dit in de praktijk niet zonder een multidisciplinair team, want je hebt nu eenmaal competenties nodig zoals UX design, copywriting, development, webanalytics, mediaexpertise en een verbindende (growth of marketing) teamlead.



Tot zover de theorie. Om die te laten slagen binnen jouw bedrijf of marketingteam, zijn een aantal randvoorwaarden nodig. En je zal ook een paar valkuilen tegenkomen. Deze loop ik hieronder even met je door, zodat je bij het nastreven van jouw groeiplannen niet in deze valkuilen stapt.


De 5 valkuilen binnen Growth Hacking

1. Je vergeet of verwaarloost je ‘ouderwets goede’ marketingbasis

Bij Growth Hacking verschuift het accent – ongemerkt – naar tactieken en vooral naar allerlei tooltjes. Kijk uit dat je je marketingbasis (een fatsoenlijk marketingplan waarin de keuzes ten aanzien van target audiences, je waardepropositie, je communicatiestrategie en je ideeën over sales planning) niet verwaarloost.


Daarnaast zijn meer basale dingen, zoals het schrijven en verbeteren van sales copy op je site en het vaker e-mailen van je klantenbase, soms een veel betere investering van je tijd dan het toepassen van het zoveelste tooltje. Let op die balans!



Growth Hacking is populairder dan direct marketing, maar direct marketingskills maken in de praktijk nog altijd het échte verschil in al je communicatie-uitingen. Dat van Growth Hacking moet nog maar blijken.


2. Je hebt geen goed gevalideerde funnel

In theorie (en op nagenoeg alle plaatjes op internet) zien funnels er allemaal simpel en zowat hetzelfde uit. Toch ontbreekt ook bij zo’n beetje alle klanten waar ik voor werk een goede marketingfunnel. Zonder goede funnel kun je eigenlijk beter niet starten met Growth Hacking. Zo’n funnel is namelijk de basis hiervan.


3. Je vergeet het ‘gewone laaghangend fruit’

Een goed (marketing)plan en een goede funnel ontbreken dus vaak. Zo is het helaas ook met veel andere marketingtactieken. Ze zijn onvoldoende uitgewerkt en met een paar kleine aanpassingen veel effectiever te krijgen. Zo zijn de verleiding (in de copy) op de website en marketing automation bij veel bedrijven nog lang niet optimaal ingericht. Zorg dat je dat eerst hebt opgepakt voor je aan iets nieuws begint.


4. Je werkt gefragmenteerd en verliest focus

Misschien niet echt aantrekkelijk in de tijd dat we met zijn allen Agile en Scrum werken, maar toch is de implementatie van ieder idee, experiment of nieuwe tool het waard om even projectmatig beschouwd te worden. Hoeveel werk is er echt nodig? Wat zijn risico’s? Wat zijn de échte kosten? Wat zijn de scenario’s? Wat kunnen we niet doen als we dit wel doen?

Veel Growth Hacking opportunities blijken achteraf niet meer dan een distraction with a pretty face

Goedbeschouwd blijken veel Growth Hacking opportunities dan ineens een “distraction with a pretty face”. De kans dat je tijd en focus verliest als je eraan begint is groot.


5. Je creëert onvoldoende draagvlak of mindset

Saai, maar waar. Het scheppen van de juiste randvoorwaarden – zoals het regelen van budget en het begrip van je management dat je gaat experimenteren (en er dus ook fouten gemaakt kunnen worden die geld kosten of niets opleveren) – is minstens zo belangrijk als het toepassen van Growth Hacking zelf. Integreer het in je bestaande werkvormen, rapportages en overleggen. Anders krijg je nooit die ‘Growth-Mindset’.


Je ‘gewone’ marketing(communicatie)werk moet ook door blijven gaan

Growth Hacking is helaas geen (eenvoudige) vervanger van je bestaande marketing(communicatie) of salesprioriteiten. Dat werk moet ook gewoon door blijven gaan.


Houd dat scherp in de gaten. Verlies nooit de focus op de dragers van jouw omzet. Stel je hebt een webshop. Dan zijn SEO, je ppc campagnes en conversieoptimalisatie key. Growth Hacking zou ik dan zien als een ‘topping’ die wat extra’s kan brengen. Ken je basis en bewaak deze met je leven.

Growth Hacking blijkt voor veel bedrijven en marketingteams geen heilige graal voor groei. Het is in eerste instantie meer een kers op de taart dan de taart zelf.

Tot slot –  You need A-players to win the Champions League

Eigenlijk een dooddoener, maar ik wil ‘m toch noemen. Wil je de Champions League winnen? Dan heb je A-players nodig. Voor Growth Hacking heb je misschien niet direct een Growth Hacker nodig, maar wel de moderne marketingskills als persuasive copywriting, UX-design en marketing automation. Die pas je niet ‘flawless’ toe door een paar blogs te lezen. En je wilt dat leergeld, en vooral de tijd, ook niet verliezen. Wil je aan de slag met Growth Hacking en echt flinke resultaten boeken? Overweeg dan om je daarin voor een eerste periode te laten begeleiden.


Dit artikel is geschreven als onderdeel van de voorbereiding op een round table-sessie over Growth Hacking op Digital Marketing Live 2019. De presentatie die daar is gegeven download je hier.

Christiaan Snabel

Heb je vragen of opmerkingen over deze presentatie, Growth Hacking of dit artikel?

Klik hier om contact op te nemen.
Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken