“Automatiseren en tóch persoonlijk blijven, dat is de kracht van mijn werk”

Interview met marketing automation-expert Fred van Panhuis

Hij wordt wel eens Mr. ActiveCampaign genoemd. Maar meestal is het Fred, of Freddie. Al 4 jaar versterkt hij MassMovement met zijn MassInfra, een bedrijf in marketing automation. En dat dat veel meer omvat dan e-mailmarketing, weet niet iedereen. Daarom: een verhelderend én persoonlijk interview met de expert. Laat je meenemen in de wereld van triggers en flows.

Je hebt je eigen bedrijf, maar bent wel onderdeel van MassMovement. Leg uit.

Dat klopt. Aadjan en ik zijn binnen MassMovement een B.V. begonnen: MassInfra. We hadden al eerder projecten samen gedaan toen ik Canvass Marketing had, mijn eerste bedrijf in marketing automation. En MassMovement maakte de website. Het idee om ons ook echt aan elkaar te verbinden, kwam echter pas toen mijn zakenpartner en ik na zo’n 20 jaar met Canvass stopten en we allebei voor onszelf aan de slag gingen.


20 jaar? Jeetje, dat moet als de beëindiging van een huwelijk hebben gevoeld.

Haha, zo ongeveer wel ja. De relatie was een beetje uitgeblust, we konden elkaar niet meer scherp krijgen. Dit was dus de juiste stap. Maar de 20 jaar daarvoor waren top, hoor. We begonnen met zijn tweeën een bureau in marktonderzoek en al snel hadden we zo’n acht man in dienst. De zaken liepen goed. In eerste instantie deden we al het onderzoek per telefoon, maar na een tijdje gingen we over op e-mail.


Dat werkte beter?

Ja, de telefonische marketing werd aan banden gelegd door onder andere de komst van het bel-me-niet-register. E-mail was innovatief, het bood mogelijkheden. Je kon toen nog makkelijk twee cent per mail vragen, want het was altijd nog een stuk goedkoper dan het versturen van brieven. We bedachten ons eigen e-mailsysteem, dat werd opgezet door een partij in Roemenië. Het werkte goed, maar er ging erg veel tijd in zitten. We deden dan ook alles zelf: sales, support, ontwikkeling. En we moesten regelmatig naar Roemenië. Hierdoor liepen we vaak achter de feiten aan. Het was daarom beter om na een tijdje met ons eigen systeem te stoppen en een samenwerkingspartner te vinden. Dat werd ActiveCampaign.


En daar werk je nu nog steeds mee voor MassMovement. Kun je er wat meer over vertellen?

Genoeg! Het is een partij die zichzelf een Stack-oplossing noemt. Ze zijn heel goed in Marketing Automation, CRM en e-mailmarketing. Daarin proberen ze de beste te zijn. Ze hebben heel goede API-systemen om een effectieve koppeling te maken met andere systemen. Stel: je doet een onderzoek met SurveyMonkey, dan kun je deze bijvoorbeeld makkelijk koppelen aan ActiveCampaign. Oftewel: mensen die meedoen aan het onderzoek krijgen hierna, indien zij hiervoor toestemming hebben gegeven, automatisch mailings, doordat ze in een flow terechtkomen.


Een flow?

Ja, een flow is eigenlijk een start van een automation. We noemen zo’n start ook wel een trigger. Dit kan van alles zijn: een mail openen, een website bezoeken of een bepaalde wijziging doorvoeren in een database. Het gaat erom dat een lead gedrag vertoont dat wordt opgemerkt door ActiveCampaign. De automation die ik van tevoren heb opgesteld, wordt dan direct in gang gezet.



Fred van Panhuis
Fotografie: Nylo de Meijer


Je hebt daar vast een mooi voorbeeld van.

Zeker. Stel: iemand downloadt een whitepaper en komt daarmee in ActiveCampaign terecht op basis van zijn e-mailadres. Deze persoon wordt dan meegenomen in een automation. En met contactscoring worden er punten gegeven aan zijn gedrag. Opent hij een mail? Dan krijg hij een bepaald aantal punten. Opent hij ‘m niet? Dan worden er punten van zijn score afgetrokken. Je hebt zo heel goed inzicht in hoe warm je leads zijn. Vroeger werd er een formulier ingevuld, waarna een persoon gelijk werd gebeld. Maar nu ga je in stappen van marketing qualified lead naar sales qualified lead. Ook als de persoon een bepaalde website opent of ergens op klikt, krijgt hij weer extra punten. En als iemand bijvoorbeeld een interessante vraag stelt op de prijspagina van een website, kun je hem natuurlijk ook in een keer veel punten geven, zodat hij direct wordt gebeld. Dan sla je alle stappen over, omdat het al duidelijk is dat het om een hele warme lead gaat. Je kunt door deze informatie veel efficiënter werken en gerichter producten aanbieden. ActiveCampaign is een heel gaaf hulpmiddel. Je automatiseert veel, maar blijft toch persoonlijk. Dat is de kracht van marketing automation.


Mooi gezegd! En met die kracht ben jij een onmisbaar onderdeel van het MassMovement-team.

Het is inderdaad een goede aanvulling op het dienstenpakket van MassMovement. Aadjan en ik zijn MassInfra dan ook niet voor niets gestart. Aan activatiecampagnes is altijd een follow-up per e-mail gekoppeld, dus het is heel mooi om dat in huis te hebben. Er zijn wel meer bureaus met meerdere disciplines onder één dak, maar als het om marketing automation gaat, heb je toch al snel te maken met een technisch bureau. Dat wij alles in-house hebben, maakt dat wij een heel compleet pakket aan diensten kunnen bieden.


Binnen welk project merkte je dat goed?

Voor NS Publieksprijs, de prijs voor het beste boek, hebben we een platform ontwikkeld waarop de verkiezing van de prijs plaatsvindt. Deze zetten we nu al een aantal jaren zeer succesvol in. Het was uiteraard aan development om een platform neer te zetten waar je door je e-mailadres of social-login een stem kunt achterlaten, maar bij de verwerking van de stemmen en de opvolging komt marketing automation kijken. Bovendien zijn ook creatie en media bij dit project betrokken, omdat we elk jaar adverteren op social. En het leuke is: het is elk jaar spannend. Door het grote aantal stemmers, met name door de aankondiging in DWDD, is er een enorme piekbelasting op de site. Ik zit dan tijdens de uitzending op kantoor om ervoor te zorgen dat alles goed gaat. Mét collega’s en pizza.


Dat klinkt nog best gezellig ook.

Ja, zeker als je zulke collega’s hebt als ik. We zijn een close team. Niet al te groot, lekker allemaal in één ruimte. We werken goed samen en hebben het gezellig. Ik zeg altijd: je wil je wel onder mensen bevinden met wie je – bij wijze van – een avondje op stap kan. Dat is hier zeker het geval.


Ja, laat dat ‘bij wijze van’ maar weg.

Haha, we doen inderdaad leuke dingen samen. Borrelen, gamen, een avondje karaoken. We kunnen erg met elkaar lachen. Zowel op de werkvloer als daarbuiten. Ik reis niet zomaar vier keer in de week drie uur per dag om op kantoor te komen. Als ik er niks aan zou vinden hier, zou ik wel thuiswerken. Dat doe ik nu één dag per week, en dat vind ik meer dan genoeg. Van meer word ik niet vrolijk. Ik hou van mensen om me heen. Leuke mensen dan. En dat zit hier gelukkig helemaal goed.


Ook marketing automation inzetten voor jouw merk? Neem dan per mail contact op met Fred: fred.van.panhuis@massmovement.nl 

Uitdagingen gaan wij nooit uit de weg. Waarom zouden we? Samen mooi werk maken, daar worden wij blij van!
Laten we eens kennismaken