In een serie artikelen neemt Aadjan de Groot je de komende tijd mee in zijn verhaal. Wat de afgelopen twaalf jaar als eigenaar van MassMovement hem hebben gebracht en waar hij nu staat. De uitdagingen die hij is tegengekomen bij het runnen van een bedrijf en de veranderingen die MassMovement heeft doorgemaakt.

Bij MassMovement heeft het altijd gedraaid om relevant zijn. We willen relevant zijn voor onze klanten met de diensten die we bieden. En relevant zijn voor hun klanten met de campagnes en platformen die we ontwikkelen. Klantvragen veranderen, de markt verandert, en zo ook de arbeidsmarkt. De manier waarop we relevant zijn en moeten zijn, verandert continu. Dat vraagt om vernieuwing, om innovatie.
Soms vergt dat moed en lef. Van mijzelf, van de medewerkers, en zo nu en dan ook van klanten. Terugkijkend op de afgelopen twaalf jaar kan ik met trots zeggen dat dat behoorlijk goed is gelukt.

Digitale productie

Toen ik MassMovement begon, was dat vanuit een specifieke behoefte die ik zag in de markt. De toenmalige traditionele reclamebureaus hadden moeite met het bedienen van hun klanten op het gebied van online communicatie. Werkend bij AdLink, zag ik regelmatig banners voorbij komen die een-op-een waren omgezet vanuit een abri of printadvertentie.

Met mijn achtergrond bij Capgemini in de VS en online ervaring bij AdLink, zag ik een kans om in de online behoefte van bedrijven te voorzien. MassMovement werd een digitaal productiebureau met specifieke kennis van browsers en admanagementsystemen, en daarmee een relevante partner voor reclamebureaus.

Klantvragen werden steeds uitgebreider. We hielden ons meer en meer bezig met het opbouwen en verrijken van e-maildatabases. Dit deden we veelal door het bouwen van online games die massaal werden gespeeld en gedeeld.

Al snel bewogen de doelgroepen van onze klanten zich naar de opkomende social mediakanalen Hyves en Facebook. Het waren de hoogtijdagen van like-, share- en win-acties. We werden uitgedaagd om te experimenteren met verschillende technieken en spelmechanismen, die talloze nieuwe mogelijkheden boden.

dansende banaan

Content is King

Met het volwassen worden van de social media marketing, veranderde de wereld van de online marketing ook. En daarmee de rol van MassMovement. Hyves verdween van het toneel en Facebook slokte zo’n beetje het gehele sociale domein op. De ontwikkeling van een gigantische set aan tools voor adverteerders bood nieuwe mogelijkheden. Het like-, share- en win-mechanisme verdween en sociale kanalen (lees: Facebook en later Instagram) werden door merken steeds vaker ingezet als een geïntegreerd onderdeel van de communicatiestrategie. Het motto van marketeers werd ‘Content is king’ en ze kregen behoefte aan bureaus die deze contentbehoefte in konden vullen.

Voor MassMovement veranderde de focus. Waar we ons in de eerste fase richtten op traditionele reclamebureaus als een producent van digitale assets, vervulden we in deze fase meer de behoeften van adverteerders. Merken hadden in die tijd wel mensen op de marketingafdeling om de visie te definiëren, maar niet de kennis en de mankracht om die ook succesvol uit te dragen.

We vonden als bureau relevantie met het maken van kwalitatieve content, het uitvoeren van communitymanagement en het organiseren van de (social) advertising. Hiermee werden we meer en meer partner van onze klanten en moesten we onze organisatie aanpassen. We gingen op zoek naar copywriters en communitymanagers, en breidden ons netwerk van specialisten uit. Denk aan video-, game- en app-developers. Omdat we al mediaspecialisten in huis hadden, ontstond heel natuurlijk de mogelijkheid om specifieke campagnes en dagelijkse content op elkaar aan te laten sluiten. Achteraf gezien een gouden combinatie, waar we nog steeds dagelijks veel plezier aan beleven.

Aadjan de Groot
Foto: Aadjan de Groot
Fotografie: Merlijn Hoek

 

Techniek is overal

Naarmate het internet een meer transactiegedreven kanaal werd voor adverteerders en een grotere rol ging spelen in leadgeneratie en verkoop, werd performance en data nog belangrijker. Gepaard met de snelle opkomst van mobiel, snel internet en de stijgende verwachtingen van de consument omtrent digitale ervaringen, is techniek een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Bijzondere digitale ervaringen die consumenten opdoen bij het ene bedrijf, verlangen zij ook van andere organisaties. Google, Facebook, Netflix, Amazone en andere internetgiganten zetten een standaard die op dat moment voor minder grote bedrijven lastig te evenaren was.

De techniek ontwikkelde zicht dermate dat o.a. hosting goedkoper en schaalbaarder werd met de komst van Cloud. Bovendien werd software steeds minder maatwerk en meer component based development. Er werd meer gebruikgemaakt van bestaande systemen (licentie of open source), API’s en reeds ontwikkelde stukjes software. Met als gevolg: minder kostbare software ontwikkeltrajecten en een kleinere kans op mislukkingen door ‘best practise applications’. Door standaardisatie middels API’s en het concept ‘alles is met big data verbonden’, koppelden we platformen voor het verkrijgen van een uitstekende gebruikerservaring.

Het werd tijd voor een eigen, lokaal development-team. Met full-stack developers i.c.m. één of meerdere specialismen, in plaats van developers met één specialisatie. Remko Posthuma trokken we aan als CTO en inmiddels hebben we een ervaren en ambitieus devteam met daaromheen een flexibele schil aan ontwikkelaars die inhoudelijk gebrieft en gestuurd worden door ons devteam. Hierdoor zijn we schaalbaar en kunnen we duurzame platformen realiseren en onderhouden binnen tijd en budget, met de gewenste functionaliteit.

Remko Posthuma
Foto: Remko Posthuma
Fotografie: Merlijn Hoek

 

Een volgende stap

Van oudsher is MassMovement sterk in de executie van creatie in combinatie met het runnen van campagnes. Veelal was het doel daarbij het genereren van leads, maar met het uitvoeren van contentstrategieën en communitymanagement veranderde het karakter van het bureau én de relatie met onze klanten. Nog meer dan voorheen werden we partner en kregen we strategische vraagstukken waar we niet goed raad mee wisten.

De ondernemer in mij wist dat ik met het bureau een volgende stap moest maken om deze nieuwe klantvragen goed te kunnen beantwoorden. Tegelijkertijd wist ik dat het tijd was om MassMovement als bedrijf te professionaliseren om de kwaliteit van projecten, die steeds complexer werden, te borgen. Op 3 november 2017, tijdens een lunch met Merlijn Hoek, viel veel op zijn plek. Merlijn, die ik nog kende uit de tijd dat we executie deden voor Roorda Reclamebureau, was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Hij zei letterlijk tegen me: “Mijn droom is het een bureau naar een volgende stap te brengen.”

Inmiddels is Merlijn bijna een jaar bij ons en stellen we steeds vaker de vraag achter de vraag. Dat is voor bestaande klanten soms even wennen, maar we zien dat het werk er beter en leuker van wordt. Vandaag de dag bepalen we bij de start van campagnes de strategie aan de hand van inzichten, bouwen we aan merken, integreren we campagnes in bestaande communicatiestrategieën en denken we mee bij nieuwe bedrijfsplannen. Met deze stap zijn we een completer bureau geworden en zijn we in staat beter samen te werken met zowel eigen klanten als met andere bureaus. Onze relevantie is daardoor gegroeid in de breedte.
Het voelt als een enorme luxe om strategie en development in huis te hebben. Dat maakt het allemaal veel leuker, en tegelijkertijd met een factor 10 complexer. Want het is van het grootste belang dat iedereen, zowel intern als extern, goed blijft samenwerken. Dat is wat ons betreft de sleutel tot succes. Bovendien is het bij complexe projecten belangrijk dat medewerkers vertrouwen voelen en dat ze weten dat iedereen fouten mag maken.

Merlijn Hoek
Foto: Merlijn Hoek
Fotografie: Flore Zoë

 

Organiseer de organisatie

Bij het professionaliseren en uitbreiden van MassMovement hoorde ook een passende organisatiestructuur. Dat wist ik ergens wel, maar na 12 jaar met hele loyale mensen een bedrijf te runnen, zit je een beetje in je eigen bubbel. Ik moest mij openstellen voor andere meningen en inzichten. In mijn volgende artikel deel ik hoe ik samen met Merlijn en Bart (hoofd studio) tot een nieuwe structuur ben gekomen en wat die ons tot nu toe heeft gebracht. Binnen én buiten de organisatie.

Vragen aan Aadjan over dit eerste deel uit een reeks blogs? Of eens met hem sparren? Je kunt hem altijd mailen: aadjan.de.groot@massmovement.nl