Afgelopen tijd is Content & Social Media Manager Eva van der Niet aan de slag gegaan met Instagram Stories. Ze heeft een workshop gevolgd bij Facebook om nog meer inzicht te krijgen in hoe je Stories nou het beste voor je merk kunt inzetten. In dit artikel deelt zij een aantal handige tips en tricks.

Instagram is bij veel organisaties niet meer weg te denken uit de marketingmix. Het platform heeft zich bewezen als kanaal voor branding en naamsbekendheid. Veel van deze bedrijven benutten echter nog niet de kansen die de -inmiddels niet meer zo nieuwe – functie Instagram Stories met zich mee brengt. Hoe kun je als marketeer het beste Stories inzetten?

Waarom is Instagram Stories zo populair?

Instagram Stories is hot! Dat blijkt wel uit de gebruikersaantallen. In minder dan twee jaar tijd (van oktober 2016 tot juni 2018) wist het platform te groeien van 100 miljoen naar 400 miljoen dagelijkse gebruikers! Al een tijd zien we een verschuiving van feed naar Stories. Veel gebruikers vinden dit een prettige manier van content consumeren. Instagram Stories is namelijk hét schoolvoorbeeld van een totaalbeleving. Tegenwoordig is er veel afleiding om ons heen. Doordat Instagram een Story in full screen voorschotelt, word je de content ingezogen en kun je je even verliezen in het verhaal.

Stories staat bekend om zijn ephemeral content. Dat is content die slechts voor een bepaalde tijd zichtbaar is en daarna weer verdwijnt. Een Story is precies 24 uur zichtbaar. Waar Instagram-gebruikers in de newsfeed zich bezig houden met het plaatsen van een perfect stukje content, ontbreekt de druk om iets perfects te plaatsen in Stories. Het gaat hier om snelle, speelse en creatieve content die uitnodigt tot interactie. Door de “imperfectie” voelt het natuurlijk, authentiek en spontaan aan. Het speelt in op FOMO (fear of missing out) en het is 100% mobile.

Naast full screen en de vergankelijkheid van de content, heeft Stories nog een ander voordeel ten opzichte van content in de newsfeed. Bij Stories bestaat namelijk de mogelijkheid om een link toe te voegen. Nodig je volgers uit om omhoog te swipen en je kunt ze direct naar je webshop, nieuwe blog of actiepagina leiden.

Waarom interessant voor bedrijven?

Uiteraard biedt Instagram Stories – het woord zegt het al – je de mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Jouw verhaal welteverstaan. Van nature zijn mensen geïnteresseerd in verhalen met een begin, midden en eind (cliffhanger), dus maak hier gebruik van. Daarnaast biedt Stories je de kans om echt een-op-een in gesprek te gaan met je volgers. Momenteel krijgt één op de drie (!) Stories een DM, dus het is een perfecte manier om een conversatie uit te lokken met (potentiële) klanten. Zo’n persoonlijke conversatie zorgt voor een sterke verbinding tussen merk en consument.

Misschien verwacht je het niet meteen, maar bedrijven vormen de basis van de Instagram community. Zo blijkt uit gebruikersgegevens dat 80% van de gebruikers minimaal één bedrijf volgt. Daarnaast geeft 60% aan via Instagram nieuwe producten of diensten te ontdekken. En 29% van alle bewaarde posts is gemaakt door een bedrijf.

Deze cijfers laten zien dat gebruikers dus ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in verhalen over bedrijven, merken en producten. Dit in combinatie met het gegeven dat steeds meer mensen de Stories functie gebruiken binnen Instagram, laat zien dat er een kans ligt voor bedrijven. De realiteit is echter dat slechts de helft van de bedrijven op Instagram in een gemiddelde maand Stories content inzet. Hier liggen dus nog kansen!

Hoe zet je Stories in als bedrijf?

Maar hoe kun je als bedrijf of merk Stories nou het beste inzetten? In ieder geval niet door content uit andere kanalen een-op-een in Stories te verwerken. Hiervoor verschilt het kanaal in natuur en gebruik te veel van andere kanalen waarvoor je als bedrijf waarschijnlijk al content maakt. We geven je 4 tips om je op weg te helpen.

Tip 1: Be quick

Onze hersenen kunnen een gedachte in 0,03 sec. verwerken en een beeld zelfs in 0.013 sec. Dit is heel snel! Consequentie daarvan is dat in de eerste seconde de boodschap én de afzender al duidelijk moeten zijn. Houd hier dus rekening mee bij het maken van content. Laat je merk zowel aan het begin (in de eerste 3 seconden) als aan het eind zien, dan zullen mensen je merk het best onthouden.

Tip 2: Denk aan video

50% van alle Stories is video en 60% van de video’s wordt met geluid aan bekeken. Dit is vrij veel, maar betekent nog steeds dat je content moet maken die zowel met geluid aan als met geluid uit interessant genoeg is om naar te kijken. Design for sound off but delight with sound on.

Tip 3: Blijf dicht bij de gebruiker

Zorg dat de content ‘native’ aanvoelt, dan resoneert het het beste bij de doelgroep. We zien dat content die in de buurt komt van Stories die andere gebruikers maken, het beste resultaat oplevert. Wees speels en probeer zo authentiek mogelijk te zijn. Niet te gelikt, maar leuk en spontaan.

Tip 4: Maak je verhaal compleet

Gebruikers zijn gewend om snel door Stories heen te tikken. Zet dus meerdere afbeeldingen en video’s tegelijk in en zorg daarbij voor een begin, midden en eind. Zo houd je de gebruiker bij je.

Organisch en paid

Stories kun je zowel inzetten voor organische content als voor advertenties en dat is handig! In de volgende blog vertellen we meer over Instagram Stories & advertising. Wil je deze blog niet missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of houd onze social media kanalen in de gaten!
_______________________

Heb jij vragen over het inzetten van Instagram Stories voor jouw merk? Mail Eva via: eva.van.der.niet@massmovement.nl

Eva van der Niet
Fotografie: Merlijn Hoek