“I didn’t go to film school, I went to films.” Het is een quote van Quentin Tarantino, maar had er ook één van Maurice Tromp kunnen zijn. De videoprofessional zit al 12 jaar in het vak, dat hij zichzelf heeft aangeleerd. Met zijn Kunststoff maakt de creatieveling sinds kort onderdeel uit van MassMovement. Hoe hem dat bevalt? We vroegen het hem. En nog veel meer.

Daar zitten we dan, in je nieuwe kantoor.

Ja, leuk! Is weer eens wat anders dan de locaties die ik gewend ben. Ik heb altijd in panden gezeten waar echt zo’n anti-kraakgevoel hing. Een T-shirtdrukkerij, bijvoorbeeld. Fotografen, stylisten, producenten; alles door elkaar. Heel intiem. Een echt kantoorpand op een groot bedrijventerrein is wel even andere koek.

Wel creatief genoeg?

Zeker. Creativiteit zit in mensen, dat bruist hier enorm. Dat voel je. En het uitzicht is geweldig. Dat had ik op vorige werkplekken niet.

Kun je wat meer vertellen over die vorige werkplekken?

Ja, hoor. Mijn filmcarrière begon in 2005, bij Talpa. Dat was toen nog een tv-zender. Ik werd daar ingehuurd om data-entry te doen, maar doordat het daar zo’n chaotische bende was, kwam ik op de plek van webredacteur terecht. Ik had een aantal programma’s in mijn portefeuille, waar ik de online content voor verzorgde. Dat vond ik maar al te leuk, dus ik speelde het spelletje gewoon mee.

Wat grappig! En je viel nooit door de mand?

Nee. Er was een tijdje geen manager, dus we hadden veel vrijheid. Voor mij ideaal, want ik had zo de tijd om mijzelf te ontwikkelen op het gebied van video. Door met anderen mee te kijken, leerde ik heel veel. Film was altijd al een passie van mij, maar nu ik mijzelf aanleerde met een camera om te gaan, kwam ik erachter dat ik er ook goed in was. Ik kreeg goede reacties op mijn werk en vond het geweldig om een verhaal te vertellen met de camera.

Maurice Tromp
Fotografie: Nylo de Meijer

Dus toen besloot je dat voor jezelf te gaan doen?

Nou, dat ging in die tijd niet zo makkelijk. Alleen al een camera kopen was toen een hele investering. Zo’n 8.000 gulden had je niet zomaar liggen, en bedrijven die camera’s verhuurden waren er in die tijd nauwelijks. Maar toen Talpa stopte, kreeg elke werknemer wat geld mee. Samen met Remco Tielemans, een Talpa-collega en een kei in animatie, kocht ik een camera en startte ik Kunststoff.

En liep dat gelijk goed?

Eerlijk gezegd al wel heel snel ja. Dat kwam onder andere doordat we meededen aan een wedstrijd die georganiseerd werd door A-film. De opdracht: maak een trailer voor een film binnen het Grindhouse-genre. De beste vier zouden naar Quentin Tarantino gaan, die de winnaar koos. Als groot liefhebber van Grindhouse én Tarantino gingen wij enthousiast aan de slag met een rape/revenge-trailer. En wat denk je: we wonnen! In een persoonlijke mail liet Tarantino ons weten dat hij ons werk helemaal te gek vond.

Wow! Dat lijkt me heel cool.

Ja, dat was het zeker. Niet alleen omdat de grote Tarantino ons als winnaar koos, maar ook omdat het balletje voor Kunststoff toen ging rollen. RTL Boulevard liet onze trailer zien, het magazine Elle nam contact met ons op en we werden uitgenodigd voor radio-interviews. Ontzettend lekkere publiciteit, natuurlijk.

Dat klinkt inderdaad goed. Op welke projecten ben je het meest trots?

Dat zijn er twee die ik samen met MassMovement heb gedaan: een animatiefilm voor de Kinderboekenweek en een creatieve HR-video voor Arval. En de VR-video die ik in samenwerking met jullie maakte voor Renault Trucks, vond ik ook heel tof. Vooral op technisch vlak heel interessant.

Heb je daarom aansluiting gezocht bij MassMovement?

Dat we samen mooie dingen maken, is wel één van de redenen. Bovendien denk ik dat het alleen nog maar mooiere dingen zullen worden, nu we sneller kunnen schakelen en ik vanaf moment één word meegenomen in de hele experience. Dat is niet alleen nuttig, het is ook heel interessant. Een losse video maken is leuk, maar het is uitdagender om ook bezig te zijn met wat erachter zit. En andersom denk ik dat het heel effectief is voor de rest van het team dat de montage binnenshuis wordt gedaan. Dan kan er heel makkelijk tussendoor nog sturing aan worden gegeven.

Veel sámen doen dus. Dat klinkt behoorlijk als MassMovement.

Klopt. De manier van samenwerken hier vind ik heel fijn. Er wordt goede input gegeven aan elkaar, en vooral ook vertrouwen. Je krijgt veel creatieve vrijheid, wat heel prettig werkt. Ik denk echt dat wij samen een heel goed team vormen. Op creatief vlak, maar ook op kennisniveau. Erg leuk om betrokken te zijn bij een organisatie als deze. Aadjan en ik waren al een tijdje aan het flirten met elkaar, en ik ben blij dat het deze samenwerking als resultaat heeft.

Haha, wij zijn ook heel blij dat het nu officieel ‘aan’ is.

Dat is fijn, haha. De klik is er gewoon. Ook met Bart, en met Merlijn. MassMovement maakt mooie stappen. Daar werk ik maar al te graag aan mee.