Je kent het vast wel.. Je gaat op reis, arriveert op Schiphol, wetende dat je nog een paar uur door moet brengen voordat je in het vliegtuig stapt. Overal om je heen zwaaiende, kussende en soms stiekem huilende mensen die afscheid nemen van jouw medereizigers. Daar sta je dan. Moederziel alleen... Whatsappend om nog maar enig gevoel van contact met je eigen vrienden te hebben.

Schiphol lanceerde in oktober vorig jaar de uitzwaai-app. Hiermee liet de airport zien zich te focussen op de reizigerservaring en deze te begrijpen. Reizen betekent immers niet alleen wachten voor de douane, stress om op tijd te komen en winkelen in de tax-free shops. Nee, reizen betekent ook afscheid nemen van vrienden en familie. En tenzij je een beroemde voetballer of filmster bent, staan er over het algemeen geen 100 mensen voor je klaar om je uit te zwaaien. Met de uitzwaai-app kan iedereen zich nu een beetje filmster of voetballer voelen. Vrienden nemen een filmpje op voor vertrek en nodigen anderen uit dit ook te doen. Op Schiphol krijgt de reiziger een melding op de telefoon en ziet zijn vrienden hem uitzwaaien. En dat niet alleen... De filmpjes worden ook vertoond op de borden op Schiphol.

De app is zowel toegankelijk via de website als via een tab op Facebook en heeft voor alle devices en minder of meer uitgeklede versie. De campagneflow is duidelijk. Slim is dat de toestemming die op Facebook gegeven moet worden, in stappen wordt gevraagd. Er zitten elementen in die viraal effect bewerkstelligen. De shareberichten, maar vooral ook de mogelijkheid andere vrienden uit te nodigen om mee te zwaaien. Wat mij betreft zou het dan wel leuk zijn dat ik de filmpjes van mijn vrienden ook kan zien. Sterk punt van de app is dat de zwaaier keuze heeft over wat wel en niet wordt gepubliceerd op zijn eigen wall of op die van de vriend(in) die hij uitzwaait. De gebruiker houdt zelf de controle over de content. De app is zeven maanden live, dus kunnen al conclusies worden getrokken over de resultaten. En die zijn goed! De app heeft behoorlijk veel extra buzz gecreƫerd over Schiphol en het aantal fans is met 21% toegenomen. Zonder like-gate overigens.

Voor Schiphol is de positieve ontvangst teken dat er ruimte is voor doorontwikkeling van de app. Terugzwaaien - leuk! Allemaal zwaaiende mensen op Schiphol - of zelfs social gifting. Logisch zou natuurlijk ook een welkom-thuis boodschap zijn. De uitzwaai-app is een goed voorbeeld van het combineren van relevantie met fun. De combinatie tussen on- en offline is slim bedacht. Wel opvallend is dat de zwaaier niet kan aangeven of hij wel of niet op de borden op Schiphol wil verschijnen. Voor sommige gebruikers zou dit een drempel kunnen zijn. De uitdaging ligt denk ik nu vooral in het onder de aandacht blijven brengen van de app, zonder er al te veel advertentiegeld aan te hoeven spenderen. Vergroting van de engagement op de pagina - IPM 0,5 - en daarmee vergroting van het organisch bereik en verbetering van content op de timeline rondom de app en zou hieraan al goede bijdrage kunnen leveren.

Dit artikel is geplaatst op Nederlandsmedianieuws.nl

Deel dit artikel op social media

door Femke Marcar

Femke Marcar

Femke is Marketing & Social Media Manager bij MassMovement

@femkemarcar