Social media marketing begint in Nederland serieuze vormen aan te nemen. Ieder groot bedrijf of merk heeft inmiddels een Facebook pagina en weet zo’n beetje hoe hij met het netwerk als marketingkanaal om kan gaan. Facebook aan de andere kant blijft zich ontwikkelen om het platform zo in te richten dat gebruikers betrokken blijven en adverteerders steeds meer budget inzetten op Facebook omdat zij daar hun doelgroep kunnen bereiken.

Echter... Nu de volwassenheid van het kanaal zich aandient, begint het woord ROI vaker te vallen. Adverteerders vragen zich steeds meer af hoe zij toegevoegde waarde kunnen creëren vanuit het Facebook kanaal. Dit kan natuurlijk op veel manieren, maar het monetizen van het kanaal is een manier waar adverteerders wel oor naar hebben. Een paar jaar geleden werden de pijlen nog gericht op F-commerce. Dat zou de nieuwe toekomst worden, maar inmiddels weten we dat het gros van die projecten stilletjes ten onder is gegaan. Sommige bedrijven weten hun pagina’s in mondjesmaat te monetizen door hun bereik te verkopen. Anderen kunnen door slimme acties conversie realiseren vanuit hun pagina. Echter, Facebook biedt geen tools aan die commercie ondersteunen of vergemakkelijken.

En daar kan Facebook iets leren van WeChat. WeChat, met inmiddels meer dan 300 miljoen gebruikers en 100 miljoen gebruikers buiten China, begrijpt dat merken kanalen willen monetizen en biedt e-commerce mogelijkheden binnen de app. Zo kunnen merken loyalty/member cards aanbieden aan hun volgers. Grote ketens als Watsons en Pacific Coffee maken al volop gebruik van deze mogelijkheid. Wat we in Nederland proberen met losse apps, wordt in China dus geïntegreerd in apps die mensen al volop gebruiken. In juni voegde WeChat ook ePayments toe aan de app. Als je bij MacDonalds thee koopt en betaalt in de WeChat app, krijg je zelfs korting. McDonalds was de eerste die de mogelijkheid kreeg voor in-app payments. Inmiddels worden nog meer eCommerce mogelijkheden uitgerold, zoals scannen van producten waarbij WeChat laat zien op de kaart waar deze in de buurt te koop zijn. En in september loopt er een test met frisdrankautomaten in Beijing waarbij betaald kan worden via WeChat.

Of WeChat deze functionaliteiten ook uit gaat rollen buiten China is nog niet duidelijk. Wel duidelijk is dat de ontwikkelingen in razend tempo gaan en Facebook hier de boot lijkt te missen. In ieder geval in Azië, waar de opkomst van Facebook snel gaat, maar ook WeChat aan terrein wint. In Europa en in de US liggen nog kansen, maar er zijn nog geen aanwijzingen dat Facebook eCommerce-mogelijkheden gaat uitrollen. Facebook is vooral nog bezig om de timeline te optimaliseren, de search te verbeteren en de mobiele versies verder te ontwikkelen. WeChat op haar beurt, wint terrein in landen buiten Azië. In Europa richt WeChat zich voorlopig vooral op Spanje en op de UK. Voor Facebook liggen er dus nog voldoende kansen om terrein te winnen op het vlak van ecommerce in Europa..

Dit artikel is geplaatst op Nederlandsmedianieuws.nl

Deel dit artikel op social media

door Femke Marcar

Femke Marcar

Femke is Marketing & Social Media Manager bij MassMovement

@femkemarcar