Frank en Vrij Media maakte een commercial voor Cavello met Thomas Dekker. Wielrenner Thomas Dekker is het nieuwe gezicht van Cavello. De wielrenner heeft zijn naam verbonden aan het merk dat boxershorts voor mannen vervaardigt.

Frank en Vrij Media bedacht en begeleide het hele re-brandingstraject voor Cavello. Van Marketingstrategie, ontwerp nieuwe huisstijl, de website en produceerde de commercial met Thomas Dekker. Deze 2:27 lange commercial wordt ingezet online. Op basis van dit materiaal zal een 30 seconden commercial voor televisie worden gemaakt.

Producent: Frank en Vrij Media / Regie: Frank van der Velde / DOP: Goof de Koning / Regie-assistentie: Chris Schaap / Productie: Dik de Jong / Montage: Bob Soetekouw / Soundtrack: Henk Pool / Audio: Wiliam Wixley

www.cavello-underwear.com
www.frankenvrijmedia.nl

Cavello heeft een re-branding ondergaan en komt met een nieuwe website en nieuw gezicht: Thomas Dekker. Ooit het paradepaardje van de Nederlandse wielrennerij en 2 jaar geleden geschorst wegens gebruik van doping. Door sommigen misprezen om zijn trotse, eerzuchtige en arrogante gedrag, door anderen geroemd om zijn grote talent. In 2012 keert Thomas terug. Hij bewijst dat hij een winnaar is. Met vallen en opstaan. En dat wil Cavello ook. Op het eerste gezicht dus geen slechte match tussen merk en wielrenner, die allebei dit jaar een hernieuwde start maken. Aan de andere kant.. een sportman inzetten met wat dubieuze bladzijden in zijn geschiedenis om het imago van trainingspakkenmerk van de Gabberscene van je af te schudden.. Dat komt de factor geloofwaardigheid niet per definitie ten goede.

Maar goed, Dekker is natuurlijk ingeroepen om de boxers van Cavello aan de man te brengen. Of moeten we zeggen, aan de vrouw? Uit onderzoek van Motivaction bleek namelijk dat een derde van de mannen down there aangekleed wordt door hun vrouw of vriendin. Ander onderzoek spreekt zelfs van 62%!

De vraag is hier dus niet of mannen zich aangesproken voelen door de winners-mentaliteit van Dekker en of zij hem het doping-slippertje kunnen vergeven, maar of hun vrouwen nou echt verleid zullen worden door het bijna naakte lichaam van de wielren-hunk (was dat preutse handdoekje nou echt zo nodig?). Navraag in mijn vriendenkring leert dat vrouwen bij wielrenners toch altijd blijven denken aan veel te strakke, oncharmante wielrenbroekjes. Niet best dus. En daar wil ik aan toevoegen dat we inmiddels al behoorlijk wat semi-naakte sportmannen met sensuele blikken in commercials aan ons voorbij hebben zien trekken. De nieuwigheid is daar wel een beetje af.

Eén van de lastige punten van deze commercial is naar mijn mening de doelgroepcommunicatie. Met welke boodschap spreekt Carvello nou eigenlijk welke doelgroep aan? Menig man zal zich achter de oren krabben als hij al die naakte mannelijkheid tot zich neemt, waarbij ook nog eens veelvuldig ingezoomd wordt op de edele delen. Vrouwen zullen zich afvragen wie deze vermeende sport-hunk is en wat in vredesnaam die vrouw daar in beeld doet.. En dan heb ik het nog niet eens over de porno-achtige stem aan het eind van de commercial.

Er zit voor ieder wat wils in deze reclame en daardoor dreigt het gevaar dat er voor niemand echt iets in zit.

Daarnaast is de boodschap enigszins complex. De commercial vertelt het verhaal van de wielrenheld Dekker die als geen ander weet wat verliezen is, ‘zowel van anderen als van zichzelf.’ Om het verband met het ondergoed van Cavello te begrijpen, is wel enige voorkennis vereist over de wielrenner en over het merk Cavello, die de gemiddelde kijker naar alle waarschijnlijkheid niet heeft. En dit verhaal is nou juist het haakje dat de commercial krachtig zou kunnen maken. Of in ieder geval anders dan andere commercials. Die Dekker stelt zich toch maar mooi kwetsbaar op. En zijn vrouwen daar juist niet heel gevoelig voor? Volgens mij ligt hier ook een uitgelezen kans om de commercial online in ieder geval een goed vervolg te geven. En dan bedoel ik meer dan alleen wat summiere boodschappen op Facebook of een uitgekleed verhaal op de website.

Maar dit alles daargelaten. Hoewel niet heel vernieuwend, ben ik wel erg gecharmeerd van de prachtige beelden. Mooie details, krachtige sfeer en fantastische locatie. Daar valt niets aan af te dingen! Daar kan de commercial van concurrent H&M, die de strijd op de herenondergoedmarkt met David Beckham aangaat, een puntje aan zuigen!

Dit artikel is geplaatst op Nederlandsmedianieuws.nl

Deel dit artikel op social media

door Femke Marcar

Femke Marcar

Femke is Marketing & Social Media Manager bij MassMovement

@femkemarcar