Al eerder schreef ik hier op NMN over het populaire WeChat in China, de invloed die het heeft op Facebook, op de wereld en op innovatieve mobile diensten en concepten. Tencent, het moederbedrijf van WeChat, verovert in volle vaart terrein. Afgelopen maand kreeg het bedrijf niet alleen toestemming van de regering zich op het gebied van private banking te gaan begeven, maar sloot het ook een overeenkomst met Giant Interactive, de marktleider op het gebied van online games in China. Verder nam het bedrijf een aandeel in 58.com, het Chinese equivalent van Craigslist.

Veel van de initiatieven die Tencent ontplooit, hebben direct of indirect te maken met de ontwikkeling van WeChat. Met WeChat heeft Tencent niet alleen een technologisch platform in handen waarbinnen zij haar producten en diensten op 1 plek kan centreren, maar ook een power om miljoenen Chinezen te bereiken. Door het slim aan elkaar linken van producten diensten, denk aan de integratie van betaalfunctionaliteiten binnen de app en aan Tencent gelieerde webshops, kunnen Chinezen die het ene product van Tencent gebruiken, al bijna niet meer onder het andere product uit. Door het ter beschikking stellen van de API, ware het met gelimiteerde mogelijkheden, voegen commerciële bedrijven functionele services toe aan het platform, waardoor het steeds meer wordt verrijkt. Denk bijvoorbeeld aan direct aankopen doen via de accounts van merken of inchecken bij airlines via WeChat.

De laatste ontwikkeling vind ik een mooie. Tencent stak recent 3,2 miljoen dollar in wasserij Edaixi. Edaixi haalt vuile was op en brengt hem schoon weer terug. Edaixi heeft een eigen app, maar inmiddels kan de aanvraag voor het halen en brengen van de was ook via WeChat worden gedaan. Vooralsnog is de service alleen beschikbaar in Beijing, Shanghai en Shenzhen, maar met de investering van Tencent, kan worden uitgebreid naar andere steden. Doel is 48 uur na het indienen van de aanvraag de was op te halen. Mij lijkt het wel iets.

Met Edaixi versterkt Tencent haar on-to-offline (O2O) portfolio. Alleen al in 2014 voegde Tencent een aantal activiteiten toe die haar on-to-offline diensten versterken. Zo nam het bedrijf een aandeel in Dianping (het Chinese Yelp), ecommerce platform JD en 58.com (het Chinese Craigslist). Verder lanceerde Tencent bijvoorbeeld boeken en betalen van taxi’s via WeChat.

Met deze investeringen gaat Tencent de concurrentie aan met de koning van O2O, Alibaba. Voordeel dat Tencent heeft is een sterke mobile app, namelijk WeChat, om aan deze activiteiten verder vorm te geven. Inmiddels hebben miljoenen mensen hun bankrekening gekoppeld aan de app en kunnen zij direct vanuit de app betalingen doen. Het concurrerende Laiwang van Alibaba, heeft lang zo’n sterke positie niet. Onderscheidend voordeel van Alibaba echter, is de enorme hoeveelheid aan relevante data vanuit shopping platforms TMall en Taobao.

De ontwikkelingen in China volgen elkaar razendsnel op. Dat kan bedrijven als Bol.com, Wehkamp, Emesa en Coolblue natuurlijk niet ontgaan zijn. Ik ben persoonlijk erg benieuwd hoe zij naar deze ontwikkelingen kijken!

Dit artikel is geplaatst op nederlandsmedianieuws.nl

Deel dit artikel op social media

door Femke Marcar

Femke Marcar

Femke is Marketing & Social Media Manager bij MassMovement

@femkemarcar