Met 2014 in het vooruitzicht verwacht ik dat we als branche meer innovatie laten zien dan in het afgelopen jaar. Afgelopen jaar werd wederom duidelijk dat de advertentiemarkt de veranderingen in technologie en consumentengedrag niet bij kan benen.

De consument heeft de afgelopen jaren mobiel omarmd en in het eerste kwartaal van 2013 waren er volgens MobileMarketing.nl al meer dan 10 miljoen mobiele internetgebruikers in Nederland.

Bijna driekwart van de Nederlanders bezit inmiddels een smartphone. In 2013 werd 35 procent van de online verkopen gerealiseerd via tablet en smartphone. Volgens onderzoek van de expertisegroep Shoppin92020 zal dit in 2020 al gegroeid zijn naar 54 procent - 33 procent via tablet en 21 procent via smartphones. De substantiële bijdrage die mobile levert aan online verkopen zal er voor zorgen dat er nog meer focus komt op mobile.

Het bovenstaande gezegd hebbende, voorzie ik vier trends op de Nederlandse advertentiemarkt:

1. Meer aandacht voor visuele en interactieve campagnecontent (creatie), waarbij ‘mobile first’ centraal staat. Dit vergt tevens een betere inzet van de technologische mogelijkheden die mobile biedt. Met de komst van 4G zijn bestandsgrootte en de snelheid van dataverbindingen geen beperkende factoren meer voor campagnes;

2. Betere inzet van advertenties op mobiele apparaten. Meer geanimeerde en interactieve HTML5-displaybanners versus statische uitingen die tot op heden nog te vaak worden ingezet voor mobile. De inventory van desktop display advertenties neemt af door het gebruik van mobiele apparaten. Daarentegen groeit de inventory van mobiele display advertenties. Voorwaarde is dat campagnes en e-commerce platformen verder geoptimaliseerd worden om het gebruikersgemak voor smartphones te verbeteren en de conversie naar aankoop of lead te verhogen;

3. Meer contentmarketing en storytelling om het earned & owned media bereik van adverteerders te vergroten, engagement/conversatie te stimuleren en minder afhankelijk te zijn van de inzet van paid media. Het opbouwen van dit bereik vergt een toename van social media advertising, (social) SEO en de inzet van social CRM;

4. Uitgevers zullen hun social media bereik meer en effectiever tegen betaling in gaan zetten voor adverteerders met betere (crossmediale) content dan een gesponsorde post. Niet meer als sluitpost voor een print-, display- of TV-campagne maar als onderdeel van een crossmedia advertentiepropositie. Helaas wordt hier veel over gesproken maar tot op heden gebeurt dit nog veel te weinig;

Als deze voorspellingen daadwerkelijk uitkomen in 2014, dan denk ik dat we mooiere, effectievere en innovatievere campagnes kunnen verwachten komend jaar.

Dit artikel is geplaatst op Marketingtribune.nl

Deel dit artikel op social media

door Aadjan de Groot

Aadjan de Groot

Aadjan is Managing Director van MassMovement

@aadjandegroot