Interactief reclamebureau MassMovement opent een nieuw kantoor in Hongkong. We spreken Aadjan de Groot, managing director van MassMovement.

Dag Aadjan, hoe is het met je?

'Uitstekend! We hebben een prima jaar gehad waarbij het Nederlandse hoofdkantoor van MassMovement is verhuisd naar een nieuwe locatie in een opkomend creatief gebied in Amsterdam-West. Daarnaast hebben we een aantal grote pitches gewonnen en onze dienstverlening uitgebreid waardoor we klanten kunnen begeleiden van strategie tot activatie.'

Wat doet MassMovement?

'MassMovement is een digital branding & activation agency. Wij zetten marketingstrategieën en creatieve concepten om in meetbaar online succes. Daarnaast managen we communities en creëren we content voor merken en adverteerders met als doel het genereren van merkvoorkeur, klantloyaliteit en het verhogen van het bedrijfsresultaat.'

Je heb een nieuw kantoor in Hongkong geopend. Waarom is dat? Vertel alles!

'Sinds 2009 zijn we actief in Hongkong en op het vaste land van China. Concepting, design en mediahandeling voor de Europese markt vindt plaats in Nederland en in China vond in eerste instantie de development plaats. Om hier meer grip op te krijgen besloten we in 2012 om lokaal een kantoor te openen. Mijn zus, Annemieke de Groot, die voorheen creatief directeur was van MassMovement Nederland, is naar Hongkong verhuisd om daar de leiding te nemen. En met succes. De stap naar Hongkong heeft onze productiecapaciteit vergroot, doorlooptijden verkort en nieuwe lokale klanten opgeleverd in die regio. We hebben ons eigen productieteam opgeleid en kunnen daardoor constant innoveren met nieuwe technieken. Daarnaast heeft het MassMovement Nederland de ruimte gegeven om te transformeren naar een digital brand & activation agency die merken en adverteerders kan bedienen van strategie tot online activatie. Het ontwikkelen van branded content en de distributie hiervan met als doel bereik, engagement en conversie, ongeacht platform en device.'

Wat gebeurt er nu in Hongkong dat in 2015 ook in Nederland zal gebeuren?

'Voor klanten in Hongkong bedienen we voornamelijk de mobiele markt. Desktops worden gebruikt voor werk, maar privé grijpen Aziatische consumenten eigenlijk altijd naar hun mobieltje of tablet. Dat is ook niet zo gek als je bekijkt dat Azië het grootste aantal megasteden bevat waar mensen klein wonen, zich veelal voortbewegen met het openbaar vervoer en 90 procent van de tijd buitenshuis eten. Online en offline zijn veel meer met elkaar verstrengeld dan in Europa; mensen lopen van metro naar werk terwijl ze een potje Candy Crush spelen en tijdens weekendtrips wordt alles vastgelegd met behulp van een selfie-stick en worden de foto's via allerlei apps geupload naar vrienden. MassMovement Hong Kong ontwikkelt daarom vooral mobiele apps, waaronder service-apps en games. We zien dat in Europa ook steeds meer mobiel gebeurt, alleen gaat die verschuiving iets meer geleidelijk. Onze kennis vanuit MassMovement Hong Kong geeft ons een enorme voorsprong in Nederland voor wat betreft mobile.'

Wat doet MassMovement wat anderen niet doen? Wat maakt het verschil?

'MassMovement onderscheidt zich van andere bureaus omdat wij data, creativiteit en technologie met elkaar weten te verbinden. De inzet van media en creatie dient nauw op elkaar afgestemd te worden en doordat we beide deskundigheden bieden, vormt dit synergie voor onze klant. Wanneer de klant niet alles aan ons uitbesteedt, werken we samen in een co-creatief proces en vullen we hem aan waar kennis, capaciteit en/of kunde ontbreken.'

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen binnen online advertising?

'Naar mijn mening zal de groei van online consumptie consequenties hebben voor klantentrouw: mensen gaan makkelijker, impulsiever nieuwe relaties aan met bedrijven en verbreken deze ook weer. Goede klantrelaties worden dus belangrijker, waardoor webcare, community management, content marketing en smart digital advertising een grotere rol in de marketingmix gaat spelen om loyaliteit vast te houden.'

Is offline advertising dood?

'Wat is offline? Televisie is door Netflix en andere streamingservices niet meer offline te noemen, kranten digitaliseren steeds meer en billboards worden interactiever. Advertising evolueert en er is steeds meer mogelijk zoals de opkomst van digital outdoor advertising en ‘automated trading’ voor radio en TV. Ik heb niet het gevoel dat er niets dood is. Advertising is meer levendig dan ooit.'

Hoe zal de advertentiemarkt zich in 2015 ontwikkelen?

'De online advertentiemarkt zal verder groeien en naar verhouding zal meer advertentiegeld stromen naar buitenlandse uitgevers en technologiereuzen. Daarbinnen zal mobile advertising sterker toenemen gepaard met de groei en verschuiving van online aankopen via desktop naar mobile. HTML5 zal verder standaardiseren voor display en flash zal snel verdwijnen uit dit speelveld. (Campagne)platformen en apps zullen veel beter gaan aansluiten op de behoefte van mobile gebruikers met het bieden van rijkere content en het leven verder vergemakkelijken. Dit allemaal met mijn persoonlijke wens dat creativiteit en design de boventoon gaan voeren in ons medialandschap.'

Wat zijn de ambities van MassMovement?

'Wij willen de beste campagnes bouwen voor onze klanten met de juiste brand-uitstraling waarmee targets ruimschoots worden overtroffen en communities mee kunnen worden gebouwd. Die kennis en creativiteit hebben we veelvuldig kunnen inzetten in het afgelopen jaar en in 2015 willen we daar graag nog heel veel vernieuwende projecten aan toevoegen.'

Dit artikel is geplaatst op Nederlandsmedianieuws.nl

Deel dit artikel op social media

door Aadjan de Groot

Aadjan de Groot

Aadjan is Managing Director van MassMovement

@aadjandegroot