Hallo Jumbo! Zitten we even te slapen en is er een affliate die met jouw slogan op Facebook aan de haal gaat... Facebook is big business, maar dan moet het natuurlijk wel volgens de regels van het spel gespeeld worden..

Deze column zou gaan over de Hallo Jumbo actie op Facebook, waar ik op werd geattendeerd. Maar die bleek niet van Jumbo. En gelukkig maar, want de knulligheid waarmee de actie werd aangepakt, was wel echt van abominabel niveau. Ik zat me eigenlijk al dagen af te vragen waarom Jumbo, met een budget dat vast toelaat dat er een gespecialiseerd bureau uit kan worden betaald, genoegen zou nemen met dit soort dommigheid.

Als ik tips krijg van mensen die me op een actie wijzen dan is er wel iets aan de hand. In het jaar dat in voor Nederlands MediaNetwerk schrijf, ben ik namelijk nog nooit getipt op een actie die nodig in de review moet…

Jumbo Soepjurk

Ik zal er niet verder over uitweiden, maar als ik je vertel dat de pagina alleen likes verzamelde voor de actie, de regels uit de Facebook Bijbel en masse werden ovetreden en de applicatie nota bene niet eens binnen Facebook stond, dan weet je wel genoeg, nietwaar? …

Maar goed... dit alles bracht me dus op de officiële Jumbo Facebookpagina en daar trof ik de Ontwerp zelf een Jumbo soepjurk actie. Leuk! Jurken ontwerpen! De app opent met een handige introductievideo hoe je je jurk kunt maken. Daar maak je vrouwen blij mee!

Jumbo Soepjurk 2

Kleurtjes kiezen, accessoires toevoegen.. Jumbo weet wat ik wil.. Daarna delen, stemmen verzamelen en maar hopen dat mijn soepjurk binnenkort bij mij in de keuken hangt.

Hoewel Viva het al jaren geleden had over de nieuwe mutsigheid, kunnen we er nu écht mee aan de slag! Ik zie al voor me hoe ik binnenkort mijn partner verleid in een paprikagele soepjurk, hem een bordje Unox tomatensoep belovend! Al winkelend in de Jumbo voel ik in een flash de inspiratie naar me toe komen. En wachtend in de rij, pak ik mijn telefoon om nog een mooie jurk samen te stellen. Dit keer naar evenbeeld van het outfitje van de caissiere, omdat ik zo van die kleur houd. En kan ik mooi de mensen achter mij in de rij nog even vragen om te stemmen..

Flash.. Inderdaad.. Flash en mobiel.. Helaas… dat gaat niet samen. Dus niks in de rij nog even een jurkje samenstellen. En mijn mede-boodschappers omkopen voor een extra stem is er dus ook al niet bij. Met inmiddels meer dan 50 procent verkeer via mobiel op Facebook, is dit alweer een gemiste kans. Voor mij? Ja... Mijn jurk bleef voor altijd in mijn hoofd zitten. Voor Jumbo? Zeker weten! Want waar activeer je mensen beter dan wanneer ze in je winkel zijn?

Gelukkig had ik thuis al een mooie jurk ontworpen. Dat betekent dus stemmen verzamelen onder mijn Facebookvrienden. Maar helaas... ik kreeg alleen likes op het sharebericht. De app, daar waagden ze zich niet aan. Misschien omdat ze eerst de Jumbo pagina moesten liken voordat ze een stem op mijn hippe soepjurk uit konden brengen? Of omdat de boodschap niet was stem maar vooral maak een soepjurk. Of omdat als ze op de afbeelding klikten, ze op een foto terechtkwamen en de app dus volledig misten? Teveel drempels dus, ben ik bang. In ieder geval voor mijn Facebookvrienden.

Jumbo Soepjurk 3

De soepjurk-app is een leuke, vrolijke actie. Er verdienen echter nog wat zaken aanscherping. In ieder geval verdient het vragen van een like om te kunnen stemmen nog een keer serieus de aandacht. Wat doet dit met de kwaliteit van de likes op de pagina? Hoe minder kwalitatief de likes, hoe hoger de kans dat de EdgeRank naar beneden zakt en daarmee het bereik onder de (potentiële) klanten (kwalitatieve likes), afneemt. Dan loop ik straks te paraderen in mijn soepjurk en mis ik alle berichten van Jumbo op mijn timeline…

Dit artikel is geplaatst op Nederlandsmedianieuws.nl

Deel dit artikel op social media

door Femke Marcar

Femke Marcar

Femke is Marketing & Social Media Manager bij MassMovement

@femkemarcar