Twee maanden lang was er onrust in Marketing-Nederland. De ene na de andere blog of nieuwssite berichtte namelijk dat Facebook tanende zou zijn, vooral onder jongere gebruikers. Van RTL tot Emerce, allemaal hadden ze het de afgelopen maanden over de Facebook- moeheid onder tieners.

Hoewel de berichtgeving in Nederland gebaseerd was op een artikel dat CNet plaatste over wat er in Amerika ogenschijnlijk aan de hand zou zijn, leken de Nederlandse marketeers opgelucht nadat vorige week het verlossende woord kwam. Het valt allemaal, verrassend genoeg volgens Emerce, best mee. Exit exodus.

Of niet? Want waar rook is, is vuur. En de opkomst van Tumblr, Instagram en consorten valt niet te ontkennen. Dus het is slim om vooruit te blijven kijken. Want wat als Facebook niet het eeuwige leven heeft en de jongere generatie een andere vorm van mediagebruik aan de dag legt? Oftewel... de grote massa zometeen niet meer via het platform te bereiken is?

Bedenk... Jongeren zijn opgegroeid met de smartphone en tablet in de hand. Dat betekent dat we steeds meer te maken hebben met een nieuwe generatie, voor wie desktop de uitzondering en mobile de regel is. Alles is altijd, overal, op een makkelijke manier beschikbaar. En het liefst gratis, getuige de populariteit van services als Whatsapp, Viber en Kik.

Deze generatie leeft ook in een wereld waarin privacy weer steeds belangrijker wordt. Opeens maken we ons zorgen over wat Facebook en Google met onze gegevens doen. We zijn ons bewust van de impact die een per ongeluk dronken-fotomoment-actie op onze carrière kan hebben. En de Overheid probeert onze privacy te beschermen door het invoeren van maatregelen als de cookiewet. Het internet wordt steeds minder gezien als een plaats waar het vrijelijk delen van informatie een verworvenheid is. Het wordt een plaats waar we controle willen hebben over wat we delen en met wie we iets delen.

Terug naar mobile… De IPO van Facebook was een eyeopener, omdat het liet zien dat de mobile-readiness te wensen overliet. Met man en macht probeert het social network het laatste jaar de omslag te maken naar mobile denken maar dat gaat maar met moeite. Niet gek dus dat Facebook ingehaald wordt door mobile-first of mobile-only networks als Instagram en Snapchat. Kijken we naar Azië, in vele gevallen al een voorloper geweest van wat er in het Westen gebeurt, dan zien de hele snelle opkomst van een aantal messenger-achtige apps. De een volwassener in het monetizen van het product dan de ander, maar in aantallen gebruikers allemaal veelbelovend.

WeChat - 300 miljoen gebruikers, met name in Maleisië, Indonesië en China, Line 150 miljoen gebruikers, met name in Japan - en Kakao Talk - 65 miljoen gebruikers, Korea - alle drie nog geen 3 jaar op de markt, zijn in Azië inmiddels razend populair. De grootste en meest volwassen speler, WeChat, combineert een Facebook-achtige timeline met een whatsapp-achtige manier van communiceren. Als gebruiker kies je dus wat je publiekelijk deelt en wat je onder een select gezelschap zegt. Het best of both worlds dus: likes en comments scoren op updates en foto’s en meer in de privé-sfeer berichten delen met vrienden. Andere handige en leuke features zijn de stickers - voor jonge gebruikers een bepalend, spelletjes, walkie-talkie en de voice-chats.

De voice-chats, vooral handig voor de Chinese taal waarbij soms veel handelingen verricht moeten worden om 1 woord over te brengen, verandert de digitale communicatie in een nieuwe richting. Waar we nu vooral mailen, twitteren of Facebooken en dus boodschappen in schrift doorgeven, geeft WeChat de mogelijkheid boodschappen via de stem over te brengen. Dat betekent opeens dat we ook via de digitale weg nuances aan kunnen brengen in berichten waarvan zender en ontvanger niet tegelijkertijd aanwezig. En hoewel we inmiddels een nieuwe digitale manier van genuanceerd communiceren ontwikkeld hebben door het gebruik van smileys, brengt de stem nog altijd de bedoelde boodschap het beste over. De nieuwe digitale media gaan dus weer terug naar onze oude manier van communiceren.

Maar what’s in all this for marketeers? Hoe gaan we ervoor zorgen dat al onze marketingboodschappen ook nog overkomen wanneer de massa-social –media ingeruild worden voor dit soort apps waarbij communicatie meer en meer in selecte kringen plaatsvindt? Gaan meer merken brandpages aanmaken en informatie pushen naar subscribers, zoals bij WeChat en KakaoTalk mogelijk is? Of gaan merken er juist voor zorgen dat ze de talk of the town worden zodat de boodschap zich vanzelf verspreidt? Of blijven Facebook en andere social platforms een prominente plaats behouden naast al deze apps? Voor nu geldt nog steeds dat Facebook groter is dan welk platform dan ook en dat daar de doelgroep nog altijd bereikt kan worden. De exodus is dus exit maar ergens rommelt het aan de horizon...

Zelf uitproberen? Voeg mij toe op WeChat, KakaoTalk of Line! Ik ben benieuwd waar jij denkt dat we over 5 jaar staan!

WeChat: femke77

KakaoTalk: femke77

LINE: femke77

Dit artikel is geplaatst op Nederlandsmedianieuws.nl

Deel dit artikel op social media

door Femke Marcar

Femke Marcar

Femke is Marketing & Social Media Manager bij MassMovement

@femkemarcar