In Azië woedt er een ware strijd om dominantie op de mobile messengers markt. Waar we in Europa vooral WeChat gebruiken, zijn hier ook vooral lokale varianten populair.

Line domineert in Japan en Thailand en probeert hard de Indonesische en Indiase markt voor zich te winnen. WeChat is dominant in China, in Korea leidt Kakao Talk de markt en in India timmert Hike hard aan de weg. Uiteraard probeert ook Whatsapp in Azië voet aan de grond te krijgen, maar met zoveel concurrentie is dat nog niet zo gemakkelijk.

Omdat de Aziatische messengers omzet genereren vanuit verschillende functionaliteiten, is er een grote pot aan marketinggeld beschikbaar. In Hong Kong zie ik met enige regelmaat WeChat teams in de talloze shopping malls die hier zijn. En er wordt veel geld gestoken in het produceren en uitzenden van commercials. Commercials zijn namelijk erg succesvol gebleken in de strijd om de gebruiker. Met name in bijvoorbeeld landen als Indonesië waar de internetpenetratie nog aan de lage kant is (42,6%), zijn de traditionele kanalen geschikt om een grote groep mensen te bereiken.

De echte strijd woedt overigens pas sinds april 2012 toen WeChat haar internationale ambities liet zien. Line volgde al snel om haar product buiten Japan te promoten. Zo begon Line in 2013 voor het eerst met uitzenden van commercials in Thailand. Door middel van een story-line contest onder bestaande Line-gebruikers werden 3 story lines geselecteerd die gezamenlijk de eerste commercialreeks vormden. De commercials lieten zien hoe Line het leven van gebruikers verrijkte. De commercials werden daarna vertaald naar onder meer de Philipijnen en India.

Kakao Talk gebruikt vooral K-pop sterren in hun commercials om zoveel mogelijk downloads te genereren. Het enorme succes van K-pop, met name onder jongeren, zorgde ervoor dat Kakao Talk zich een positie in de markt wist te vechten.

WeChat heeft het over een andere boeg gegooid. Vooral om aan populariteit te winnen buiten Azië, heeft zij Lionel Messie gestrikt om te fungeren als hoofdpersoon in een serie commercials die wereldwijd in verschillende landen werd uitgezonden.

Met deze commercial opende WeChat de strijd om het Westen. Het antwoord van het Line was een samenwerking met Barcelona en Real Madrid. De clubs kregen een officieel account. Daarnaast werden zowel gratis als betaalde stickers toegevoegd van de voetballers die gebruikers konden downloaden en konden versturen naar hun vrienden.

Waar Line vooral de Spaanse markt probeert te veroveren (er zijn inmiddels 15 miljoen gebruikers in Spanje), begeeft WeChat zich op de Franse en US markt. WeChat probeert in Frankrijk via de daar grote Chinese gemeenschap voet aan de grond te krijgen. In de VS werkt WeChat met sweepstakes. Mensen maken kans op een restaurant.com giftcard als zij hun Google account aan WeChat koppelen en 5 contacten uitnodigen om de app te gebruiken.

Vanuit Azië wordt de wereld dus langzaam verder veroverd door de verschillende mobile messengers. In Azië wordt Whatsapp al links en rechts ingehaald. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit in Europa en de Verenigde Staten ook gebeurt en ook ik Whatapp definitief van mijn iPhone verwijder.

Dit artikel is geplaatst op Marketingtribune.nl

Deel dit artikel op social media

door Femke Marcar

Femke Marcar

Femke is Marketing & Social Media Manager bij MassMovement

@femkemarcar